CITEȘTI

Despre bloguri cu Andreea (CinnamonCloves)

Despre bloguri cu Andreea (CinnamonCloves)

Distribuie articolul:
Share

Pe cât posibil încerc să evit generalizările, dar adevărul este că aproape toată lumea are un blog. Asta ca să nu mai vorbim despre cei care reușesc să întrețină mai mult de unul. Conform Wikipedia, în 16 februarie 2011 existau peste 156 milioane de bloguri. Sigur, sunt elemente pro și contra blogurilor, sunt persoane care le folosesc pentru a promova/vinde ceva, iar alții le folosesc în scopuri personale. Totuși, nu putem nega faptul că blogurile au ajutat mult curentul handmade în România. Ele au fost (și încă sunt pentru unii artiști) singurul loc unde își prezentau munca online. Astfel, s-au născut comunități, au apărut diferite platforme pentru ca artiștii să își expună munca, s-au format mai multe opțiuni pentru artiștii handmade.

Acum blogurile s-au întors la ceea ce trebuie să fie ele – nu doar un loc destinat prezentării creațiilor, ci un loc personal, unde artistul/designerul/artizanul își expune viziunea sa, lucrurile care îi plac, ce îl inspiră și de cele mai multe ori, aspecte personale din viața sa.

Pentru că știu că vrei ca blogul tău să fie cât mai funcțional, ușor de folosit de către cititorii tăi, dar și pentru a putea măsura popularitatea lui, i-am propus simpaticei și talentatei Andreea de la CinnamonCloves să ne ajute cu sfaturi utile, plus unele mai tehnice pentru un blog cât mai bun.

*Herbst*

Diferite platforme de găzduire

Blogger și WordPress sunt cele mai cunoscute și utilizate. Iată mai jos o listă cu avantaje și dezavantaje care te va ajuta să faci o alegere informată pentru blogul tău.

Blogger

Avantaje:

– Foarte ușor de instalat și de folosit pentru începători.

– Nu necesită cunoștințe HTML sau CSS.

– Oferă posibilități de personalizare prin teme, backgrounds, header și third party code “widgets”.

– Poate funcționa găzduit pe serverele blogger sau pe domeniu și servere proprii.

– Recent, permite și crearea de pagini diferite.

Dezavantaje:

– Posibilități limitate de personalizare sau schimbare a stucturii.

– Nu permite crearea de subdirectoare (www.domeniu.com/blog), ci doar subdomenii (www.blog.domeniu.com).

*Apple*

WordPress – varianta wordpress.com (găzduire și platformă de blog) și wordpress.org (blog engine pentru site-uri găzduite extern).

Avantaje:

– Posibilități foarte variate de personalizare și schimbare a stucturii site-ului (prin teme), nelimitate în cazul engine-ului .org.

Dezavantaje:

– Necesită cunoștinte minime până la avansate de HTML și CSS.

– Posibilitățile de personalizare a unei teme prin backgrounduri gata prelucrate sunt minime.

– Poate fi folosit ca blog engine pe un site deja existent unde se integrează în structura și designul site-ului.

– Permite crearea de pagini în interiorul unui blog, inclusiv subdirectoare.

*Wood Cloud*

Widgeturi și Plugins utile pentru blog. Widget-urile sunt acele aplicații pe care le adaugi blogului tău pentru a-l personaliza, dar și pentru a-l face mai ușor de utilizat.

–  Google Analytics – Este ușor de instalat atât pe blogger cât și pe wordpress. Permite analiza traficului pe site: numărul de vizite, detalii despre vizitatori (geografice, browser, rezoluție monitor etc.), cele mai vizitate pagini/postări pe site, sursele de vizitatori, linkuri externe (backlinks), cuvinte cheie în căutările motoarelor, timpul petrecut pe site, numărul de pagini vizitate în cadrul site-ului. Este foarte util pentru a îmbunătăți conținutul blogului (în funcție de cuvintele cheie de la căutari), structura și designul (rezoluție, site-uri vizitate), eficient schimburilor de linkuri dacă există, creșterea organică prin numărul de backlinks etc. Deasemenea, te ajută să aflii cine sunt și de unde vin cititorii blogului tău.

LinkWithin – widget care arată la sfârșitul fiecărei postări alte postări cu conținut (cuvinte cheie) asemănător. Util pentru a arăta unui cititor nou alte articole de interes și a-l ține mai mult timp pe site. Numărul de postări afișate este personalizabil. Atenție la cuvintele cheie ale articolelor deoarece după ele se grupează postările similare.

– Un widget pentru sortarea/afișarea postărilor în funcție de conținut sau keywords: tag could, afișarea categoriilor din blog (de preferat). Organizarea în funcție de conținut este de preferat celei în funcție de dată (blog archive).

Search widget pentru căutarea în cadrul blogului.

*Surprise*

– Widget pentru afișarea ultimelor comentarii postate pentru a încuraja discuțiile și postarea de comentarii de către cititori.

Widget pentru sharing (facebook, twitter, bookmarking, like-button).

– Widget sau măcar button/banner spre magazinul personal, dacă este cazul (de ex. MiniBreslo).

Slideshow discret cu produsele proprii (de ex. pe flickr) sau poze proprii dacă este un blog centrat pe fotografie.

– Eventual widget pentru „featured posts“ care să afișeze cele mai interesante/commentate articole (vezi și analytics “cele mai vizitate pagini”).

Widgeturi inutile & de evitat. În general, trebuie evitat orice widget care nu aduce un plus vizitatorilor deoarece încarcă inutil pagina atât vizual cât și ca timp de încărcare.

– Orice widget cu muzică, dar mai ales cele care pornesc muzica automat.

– Widgeturi despre vreme.

– Widgeturi care afișează țara/orașul ultimilor vizitatori (pentru asta există analytics).

– Countere care afişează numărul total al vizitelor, cu excepția cazului în care faceți bani din publicitate, counterul se resetează zilnic și numărul de vizitatori e într-adevăr impresionant.

– Widgeturi drăguțe, dar care încarcă inutil site-ul fără utilitate anume: afișaj ceas, zi a săptămânii, luna etc. (tip people’s calendar), animații cu animăluțe care trebuie hrănite, joculețe, citatul zilei etc.

*Ghinde din fetru*

Sugestii de conținut pentru bloguri handmade

Blogurile sunt un instrument foarte bun de marketing, de aceea ar trebui să incluzi și alt conținut în afară de pozele produselor și prețul lor. Aceste detalii își au locul pe platformele dedicate pe care vinzi (Breslo, Crafty, Etsy etc). Pentru a-ți prezenta produsele pe blog ai nevoie de o strategie de vînzare mai puţin agresivă.

Astfel, dacă ai creat o nouă colecție cu o temă comună, prezint-o în totalitate pe blog folosind de exemplu colaje cu pozele produselor. Povestește despre tema aleasă, de unde a pornit ideea colecției, ce te-a inspirat și chiar și ce greutăți ai întâmpinat (daca ai lucrat, de exemplu, cu un material nou).

Produse noi care nu fac parte dintr-o colecție pot apărea pe blog împreună cu o poveste. Poți prezenta o ținută de-a ta purtată recent și care se potrivește cu accesoriul creat. La fel, poți scrie despre procesul de creare și poți posta chiar o poza din timpul acestuia, așa amprenta ta personală devine și mai evidentă. Important e să scrii câteva detalii interesante pe marginea produsului și să nu postezi doar produsul și modalitatea de a-l cumpăra.

*Björn*

În afara de produsele tale, poți posta despre orice care are o legătură cu handmade-ul sau cu tema principală a blogului tau. Dacă ai participat la un târg de profil sau doar l-ai vizitat, scrie despre experiența ta: ce ți-a plăcut, ce poate fi îmbunătățit la ediția următoare, ce produse ți-au atras atenția în mod pozitiv? La fel, nu-ți fie teamă să scrii despre alți creatori talentați care îți plac și pe care îi admiri.

Tuturor le plac tutorialele, așa că din când în când documentează procesul de producție al unui accesoriu și transformă-l în tutorial. În general, gândește-te la produse simple, din materiale pe care multă lume le are deja acasă, pentru a da o șansă de a crea ceva și cititorilor tăi care nu sunt artiști. Lumea va aprecia mai mult lucrurile făcute de mână când va observa că necesită ceva muncă și îndemânare și atitudinea „asta pot să fac și eu acasă” va dispărea încet-încet.

Deși în general ar fi de preferat să scrii articole pe tema blogului tău, poți scrie din când în când despre teme mai personale: ce ai mai gătit, cum a fost ultimul tău concediu etc. Așa cititori tăi se vor simți mai apropiați de tine și te vor cunoaște mai bine.

*In the forest*

Ce trebuie evitat?

După cum spuneam inițial, muzica de fundal, mai ales cea care pornește automat la deschiderea paginii. De nenumărate ori am deschis unele bloguri doar ca să le închid în secunda următoare din cauza muzicii de fundal. În primul rând, este puțin probabil să nimerești gusturile muzicale ale vizitatorilor tăi. În al doilea rând, multă lume ascultă muzica proprie în timp ce surfează pe Internet, iar muzica ta de fundal se va suprapune cu ce ascultă cititorii tăi în momentul respectiv. În al treilea rând, unii cititori pot accesa blogul de la locul de muncă.

De evitat mai sunt orice widgeturi/animații agresive și inutile, care nu fac decât să îngreuneze pagina, fonturile greu de descifrat, fundalul închis la culoare și text alb sau contrast neplăcut între text și fundal (de ex. roz și roșu), imagini, fundaluri sau headere de dimensiuni foarte mari, care se încarcă foarte greu. Pentru imagina de fundal e recomandat să foloțiti un pattern mic care se poate repeta  iar imaginile din articole nu trebuie introduse la dimensiunile originale ci la o rezoluție mai mică, care să se mărească la click.

Postarea adresei de e-mail pe pagina principală în sidebar, mai ales fără spații este o invitație perfectă pentru spam.

Un  linklist foarte lung în sidebar sau orice motiv pentru care sidebarul să continue dupa ce s-au terminat articolele de pe pagina respectivă este de evitat. Dacă tot vorbim de linkuri: linkuri spre bloguri sau siteuri care de fapt nu ne plac pentru simplul schimb de linkuri, iarăși este un lucru de evitat. Într-o oarecare măsură paginile spre care trimitem linkuri spun ceva despre propriul blog și este de dorit să ne asociem cu pagini cu conținut și estetică de calitate. Dacă nu vreți să renunțați complet la schimburile de linkuri atunci e mai bine să le postați pe o pagină separată.

*Cherry Blossom*

Pagini pe blogul tău

Pagina principală a blogului tău trebuie să conțină informația principală : articolele și postările tale și câteva widgeturi necesare despre care am vorbit mai sus. Pentru a nu o încărca inutil este de preferat să organizezi informația pe pagini diferite.

Astfel, mai poti avea o pagină cu linkuri, care este de recomandat când ai un linklist lung sau faci des schimb de linkuri. Foarte utilă este și o pagină separată cu locurile de unde se pot cumpăra produsele tale: linkuri sau widgeturi care duc spre platformele unde vinzi și adresele magazinelor în care sunt expuse produsele tale.

Iar dacă mergi des la târguri, creează o pagină separată care să conțina un „calendar” al următoarelor târguri unde te putem găsi. Dacă sunt doar ocazionale poți posta informația și pe pagina cu locurile în care vinzi produsele tale.

Mulți artizani au o pagină separată despre ei, în care spun câteva cuvinte despre ei și munca lor. Ideal ar fi să incluzi aici o poză cu tine în atelierul tău. Tot aici poți posta datele tale de contact (adresa de mail, număr de telefon, adresa atelierului daca ai unul etc). Poți include și un formular de contact prin care cititorii să îți trimită mesaje fără să îți publici adresa de mail.

O altă idee drăguță vine de la Kittenhood, poți crea o pagină cu pozele creaților tale purtate de clienți și cu articole apărute despre tine în presa și/sau pe alte site-uri.

*Bratari din fetru*

Sper că vei găsi acest articol cât se poate de inspirațional. Îi mulțumesc Andreei pentru ajutor, iar dacă vei încerca din sfaturile oferite de ea sau ai altele de adăugat, nu ezita să ne spui și nouă.

Îți doresc mulți, mulți cititori fideli și un blog cât mai „fab”! 🙂

Comentarii

ARTICOL RECOMANDAT

  1. Lona22004

    26 martie

    articol foarte util! eu sunt in faza de pasi de copii in ale blogului, totul a pornit de la expresii genul „unde putem sa vedem creatiile tale, daca nu avem facebook?”. asa s-a nascut blogul meu. sincer am probleme in a scrie si texte, povesti, dar incerc sa invat. multumesc pentru articol !

  2. Iuliana Mihoc

    29 octombrie

    Un articol bun si util!Inca nu am blog dar ma tenteaza .

  3. Claudia

    29 aprilie

    multumim pt sfaturi!!!!!!

  4. jocuri barbie

    9 septembrie

    Fiica mea de 7 ani are blog. Nu e ciudat? A insistat după ce a văzut la „mami” asta …

  5. Super. Mi-a placut. E chiar foarte util. In timp ce citeam, ma gandeam daca blogul meu e asa sau nu. Se pare ca mai am cate ceva de corectat.

  6. Delia

    10 mai

    Un articol foarte util!

  7. complet de acord cu sfaturile andreei! si multumesc de mentiune 🙂

    singurul comentariu este ca, din pacate, pe wordpress.com nu se poate instala google analytics (doar pe .org) si nici mini breslo sau alte widgeturi. din punctul asta de vedere, blogpost mare mai bun.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share