CITEȘTI

Despre fotografia de produs cu Anca (Handmade Ther...

Despre fotografia de produs cu Anca (Handmade Therapy)

Distribuie articolul:
Share

Ca și continuare a articolului despre fotografie din numarul 2 în print al Revistei Atelierul, am rugat-o pe Anca de la HandmadeTherapy să ne povestească despre procesul ei de fotografiere, despre factorii de care ține cont atunci când fotografiează produsele create de ea și care sunt diferențele tehnice între fotografirea produselor într-un cadru simplu sau decorat și fotografierea pe model. Anca povestește tare frumos și sper ca articolul acesta să vă inspire să faceți fotografii și mai reușite și să vă provoace să vă perfecționați continuu, în toate aspectele muncii voastre creative.

Lectură plăcută!

Cel mai important factor în realizarea fotografiilor de produs este, după părerea mea, lumina. Cel mai simplu este să ne folosim de lumina zilei, de preferat într-un moment al zilei în care cerul e acoperit de nori pentru a reduce incidența și intensitatea umbrelor.

Pentru fotografierea produselor pe model lumina zilei este cam singura opțiune dacă nu dorim achiziționarea unor echipamente scumpe de studio.
Pentru a fotografia doar produsele, foarte folositor este un mini cort foto. Acesta este practic un cort din material alb, paralelipipedic, iluminat din exterior cu 2 reflectoare cu lumină albă, reducând astfel incidența umbrelor. Eu am achiziționat un astfel de kit de pe Ebay cu aproximativ 40 euro. Iată și un exemplu de fotografie de produs realizată cu ajutorul cortului foto, pentru a obține acel efect de „plutire în alb”:
Fotografiile realizate astfel redau cel mai bine culoarea reală, rar fiind nevoie de reglarea white balance-ului (explic mai jos la ce se referă acesta). Dar să revenim la fotografierea produselor la lumina zilei. Eu prefer să fac pozele pe terasă și iau în considerare urmatorii factori:

– Lumina trebuie să cadă direct pe produs, fără obstrucții, să nu vină din fața aparatului de fotografiat ci din spatele fotografului.

– Tot timpul cititi cerințele referitoare la poze ale site-ului unde urmează să postați produsul. Aici mă refer la dimensiune cerută de acesta. Dacă, de exemplu Breslo, cere ca pozele sa fie 3/4, încercați să încadrați de la început produsul astfel încât să le puteți „tăia” ușor în postprocesare la dimensiunea cerută (majoritatea DSLR-urilor fac implicit pozele 3/2). Aparatele foto compacte majoritatea fac implicit pozele 3/4. De ce am insistat aici? Pentru că degeaba faceți o poză bună și bine încadrată la upload pe computer, dacă la afișarea ei în magazinul vostru apare fața modelului tăiată sau jumătate de cercel nu intră în poză.

– Păstrați backgroundul pozei curat. Încercați să nu prindeți în poză o parte din vaza de pe masă, ghivecele de flori de pe pervaz sau, și mai rău, mașina din parcarea din fața blocului. Eu, de exemplu, la multe poze de bijuterii folosesc o bucată de material vechi cu bordura de dantela suficient de mare să acopere toată masa sau cel puțin tot fundalul imaginii. Încercați ca indiferent ce folosiți pentru fundal: un material, paginile unei cărți, o tavă de lemn, masa de pe balcon, o bucată de sticlă veche, să aibă rolul de a scoate în evidență produsul, nu de a atrage atenția de la el. De ex, dacă vreau să vând niște cercei futuristici nu am să îi pozez pe dantelă. Mai degraba pe o bucată de metal sau sticlă. Decorațiunile din lână și fetru le pozez pe masa de lemn uzat de pe terasă pentru a întregi lookul rustic, nu le pot poza pe un metal sau pe plastic. Ca idee, dacă priviti tumbnailul pozei și produsul e cel ce ar atrage privirile potențialului cumpărator, e bine.

– Nu vă mulțumiți cu o singură poză. Faceți cel puțin 10 poze la același produs, încercați unghiuri și aranjamente diferite, pentru că mai încolo să aveți de unde alege, chiar dacă faceți postprocesare sau nu. Încercați să evidențiați cât mai bine detaliile produsului, diferitele texturi ale acestuia (dacă are), și mai ales, încercați să redați culorile cât mai aproape de realitate.

– Încludeți tot timpul un closeup/primplan cu produsul, măcar o poză clară cu un detaliu și o poză care să ofere o imagine de ansamblu a produsului, de ce nu, chiar într-o ipostază exemplu de folosire:). Aveți grijă, pozele de ansamblu să nu fie făcute foarte de departe încât să nu se mai distingă ce e în poză, iar cele de aproape să fie foarte clare.

Referitor la fotografia produselor pe model, eu țin cont de următoarele:

– Întotdeauna o machiez pe Maria. Nu mă refer la machiaj de seara ci la mascarea micilor imperfecțiuni ale pielii și la obținerea unui aspect uniform și cât mai natural al acesteia. Dacă vreau sa fotografiez o căciulă sau o cordeluță, voi fi foarte atentă cum este aranjat părul. Poate să aibă aspect ciufulit, dacă vreau să aibă un look rebel, rock chick sau poate strâns într-un coc simplu și elegant dacă vreau să vând niște cercei și vreau să îi scot în evidență. Atenție, din nou, la background. Puteți face poze inclusiv afară în parc, pe fundal cu pomi și frunze, dar focusați pe model și lăsați planul din spate blurry.

– Recomand ca modelul sp fie relaxat și să aibă o poziție cât mai naturală, cel mai simplu e sa îi spun să stea cum ar sta ea normal fără să se gândească că e fotografiată. În felul acesta poza va avea un aspect neforțat, natural.

– Modelul trebuie să nu poarte nici un fel de alte accesorii sau haine pestrițe sau intens colorate care să atragă atenția de la produsul prezentat.

Și asta mă aduce la postprocesare. Există câteva lucruri foarte simple pe care dacă învățați să le aplicați vor schimba cu totul aspectul magazinului vostru virtual. În primul rand, trebuie să spun că eu folosesc Lightroom și e my best friend :). Este un program de postprocesare relativ simplu de folosit, intuitiv. Dacă îl alegeți pentru prelucrarea pozelor înainte de a la posta online, iată câteva sfaturi simplu de aplicat pentru începători:

– Expunerea, sau cât de luminată e poza. E bine să fie cât mai luminată, dar nu supraexpusă pentru că pierdeți din detalii. Pe Breslo, de exemplu, dacă postez poze care în Lightroom arată bine din punct de vedere al luminozității, vor părea întunecate, nu știu exact din ce cauză. Eu supraexpun puțin pozele înainte de a le posta pe Breslo, astfel încât pe site să apară suficient de luminoase. Dar, ca idee, vizualizați întotdeauna preview-ul pozei înainte să postați produsul în magazin.

– Cropul sau tăiatul pozei poate să facă dintr-o poză mediocră și fără nimic interesant una bună. Contează foarte mult să vezi ce se poate salva dintr-o poză și să știi ce să păstrezi și ce să tai. Folosiți tool-ul de crop pentru a elimina din poză nedoritele ghivece de flori și mașini din parcare și pentru a aduce poza la dimensiunea cerută de site-ul unde urmează să o postați.

– White balance, foarte foarte important! Băbește spus, white balance este un parametru care vă ajută să redați culorile în nuanțele lor naturale, verdele de pe produs să nu apară albastru în poză și rozul să nu iasă portocaliu. Pur și simplu alegeți un punct alb din poză, faceți clic pe el cu tool-ul aferent și veți vedea că toate culorile din poză vor corespunde imediat cu cele de pe produsul fotografiat. De aceea, e bine să aveți tot timpul în poză o bucățică de hârtie albă, pe care bineînțeles o tăiați afară din poză în final 🙂

– Contrastul, saturația culorilor și claritatea imaginii sunt doar câțiva alți parametri care vă pot ajuta să obțineți imagini mai clare și vibrante.

– Lightroom mai are și un tool magic, zic eu:). Este vorba de un brush care se numește Soften Skin și poate face orice piele să pară de porțelan fără să apelați la Photoshop. Faceți clic pe el și „pictați” peste tot unde este piele în poză, fără buze, ochi și păr – e bine ca acestea să rămână cât mai clare. Apoi folosiți butoanele de care dispune acest tool să luminați, sau să schimbați tonul porțiunii „pictate”, până sunteți satisfăcuți de aspectul obținut. Vă încurajez să îl folosiți, dar atentie, crează dependență!
Dacă ar fi să rezum în doar câteva cuvinte – faceți pozele simple, curate și învățați lumina!
Comentarii

ARTICOL RECOMANDAT

  1. […] Dacă, în schimb, te interesează fotografia de produs, Anca de la Handmade Therapy oferă foarte multe informații utile și […]

  2. […] articol nu voi încerca să intru în detalii tehnice (puteți citi articolele scrise aici și aici) ci voi elimina 3 scuze pe care le invocați atunci când vine vorba de fotografii […]

  3. Andra M.

    7 noiembrie

    Foarte bun articolul!! Felicitari si multumiri!

    Ai uitat totusi sa mentionezi rabdarea ca instrument necesar la fotografiere si postprocesare!! Fara ea… se vede diferenta foarte clar (su de fapt, nu prea clar 😀 )!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share