Metode de calculare a prețului

Distribuie articolul:
Share

De ce încă un articol despre preț? Ei bine, pentru că am observat că majoritatea creatorilor și designerilor încă își subapreciază munca. Fapt care dăunează atât muncii lor cât și celorlalți creatori. Astfel, mai jos vei găsi câteva formule simple pentru calcularea prețurilor produselor tale.

Formulele și sfaturile de mai jos recomand să le folosești ca linii de ghidare în căutarea formulei ideale pentru produsele și munca ta.

Să începem cu câțiva factori care trebuie luați în considerare pentru stabilirea pețurilor:

[pluslist]

  • Costul materialelor folosite. Nu uita să incluzi și costurile achiziției acestora,  cum ar fi  taxele pentru transportul materialelor, dacă le comanzi online. Costurile diferă și în funcție de calitatea materialelor, lucru care trebuie să se reflecte deasemenea în prețul final.
  • Costurile aferente. Aici este vorba de materiale folosite pentru împachetarea produselor, cărți de vizită și alte elemente ce țin de imaginea brandului, etc.
  • Costurile vânzării produselor. Suma de bani pe care o plătești pentru a-ți vinde produsele pe o platformă online dedicată, sumele pentru participarea la diferite evenimente – acestea sunt genul de costuri generate de vânzarea produselor online și ele trebuiesc incluse în prețul final al produselor.
  • Timpul investit în crearea unui produs. Cred că aceasta e variabilă cea mai greu de măsurat și de valorificat. Aici nu intră doar timpul efectiv pe care îl petreci realizând o piesă, timp care oricum diferă de la persoană la persoană, ci și timpul dedicat cautării de furnituri, fotografierea și editarea produselor, ambalarea produselor și ducerea acestora la poștă, timpul investit în educarea și perfecționarea tehnicilor folosite de tine și așa mai departe. Timpul pe care îl dedici micii tale afaceri sau hobby, este cu atât mai greu de cuantificat cu cât el se suprapune cu multe alte aspecte, cel mai relevant fiind experiența. Aceasta fiind și ea un factor important în calcularea prețurilor, și merge mână în mână cu renumele brandului și creațiilor tale.
  • Profitul. Nu uita să adaugi și o marjă de profit. Aceasta este câștigul tău și ceea ce te va ajuta să continui să faci ceea ce îți place.

[/pluslist]

În continuare, vei găsi trei formule pentru calcularea prețurilor. După cum vei observa, acestea sunt variațiuni pe aceeași temă, probabil printre cele mai des folosite formule.

Prețul de bază este cel mai mic preț pentru care ți-ai vinde produsele, de cele mai multe ori acesta fiind și prețul cu care vinzi produsele în cantități mai mari.

Prețul final este prețul produselor tale în magazinul tău.

Ultimele două formule presupun că ai o sumă fixă cu care te plătești pentru realizarea fiecărui produs. Totuși, uneori este foarte greu să aprecizi foarte bine timpul petrecut la crearea unui obiect. În cazul acesta poți înlocui timpul și rata/oră cu o sumă care apreciază munca depusă pentru realizarea produsului respectiv.

După ce ai calculat un preț, compară-l pe acesta față de prețurile pe care le practică cei care creează și vând produse similare cu ale tale. Exact, este vorba de concurență. Dacă prețurile tale sunt mult mai mari, nu înseamnă că trebuie să le reduci fără a găsi, mai întâi, o modaliate de a reduce din costuri. Iar dacă, din contră, prețurile obținute în urma calculelor sunt mai mici, nu doar că potențialii clienți vor considera că podusele nu sunt de o calitate foarte bună, dar vei ajunge să practici ceea ce este cunoscut ca și concurență neloială față de colegii tăi de breaslă.

Așa cum fiecare stil de creație este diferit, la fel sunt și metodele de calculare a prețurilor. O formulă care se potrivește unui creator de handmade nu este la fel de eficientă pentru altul. De aceea este foarte important să experimentezi cu diferite formule până o vei găsi pe cea portivită pentru tine.

Sper că vei găsi util acest articol, iar dacă vrei să citești mai mult pe această temă, îți recomand articolele scrise până acum despre preț: Despre preț cu Arabela, Prețul – între handmade și marketing I și Prețul – între handmade și marketing II.

Tu ce formulă folosești pentru a calcula prețurile creaților tale?

Comentarii
6 Comments
  1. Celestina
  2. Rodica
  3. Oana Lescae
Share