Bunele maniere în copyright

Distribuie articolul:
Share

Dacă luna asta vorbim despre plagiat în lumea artiștilor handmade, m-am gândit să ducem discuția în altă direcție: aceea a fotografiilor care circulă libere, de pe blog pe blog, dintr-o rețea socială în alta. Mai precis, am făcut un compendiu de bune maniere în ale copyright-ului.

Este normal să ne găsim inspirația în cele mai surprinzătoare locuri și există o mulțime de platforme care ne încurajează să facem asta: Pinterest, Tumblr, We Heart It ș.a.m.d. Singura problemă a acestor rețete sociale plăcute văzului este că sursa imaginilor se pierde. Mi s-a întâmplat de câteva ori până acum să văd o poză cu mine sau făcută de mine unde nu mă așteptam și fără vreo mențiune a numelui meu. Ba chiar am văzut o poză cu mine ca poză principală pe profilul de Facebook al unui necunoscut. Nu spun că aș fi un fotograf consacrat și că aș pierde bani în felul ăsta, însă pur și simplu mă întristează să văd ce puțin se respectă drepturile de autor în zilele noastre.

Iată, deci, câteva sfaturi de bună purtare atunci când folosiți pozele altcuiva:

Foto: The Made Shop via Pinterest

1. Citează sursa mereu. Punctul acesta poate părea evident, dar, din păcate, ajunge de multe ori să fie ignorat. Nu doar pe blog trebuie să citezi sursa, ci și pe Facebook, de exemplu. Acum se poartă pozele de inspirație pe Facebook și, într-adevăr, e plăcut să le vezi și e ușor să reacționezi la ele. Însă o poză alăturată unui „bună dimineața” e mai corectă cu un link în descriere sau măcar o mențiune a fotografului/sursei.

2. Respectă dorința autorului. Dacă vrei să folosești o poză de pe un blog, dar vezi că autorul acesteia nu pare a-și dori același lucru, respectă-i dorința. De exemplu, pe Flickr, se poate seta ca pozele să nu poate fi downloadate sau „prinse” pe Pinterest. Unii bloggeri scriu clar pe prima pagină a blogului că nu vor să le fie folosite pozele sau că îți vor da acordul dacă sunt întrebați prin e-mail. Scrie e-mailul și o să poți folosi poza cu conștiința împăcată, chiar dacă va trebui să aștepți cu nerăbdare un răspuns.

3. Încearcă să găsești sursa originală a pozei. Poate părea greu, mai ales cand vine vorba de o poza de pe Pinterest, care duce spre Tumblr, care nu duce nicăieri. Există însă o soluție, care funcționeză de cele mai multe ori:  intră pe Google Images și folosește una dintre cele două opțiuni: paste image URL (link-ul direct la poza, cu extensia .jpg, .bmt, .png, .gif) sau upload an image (imaginea direct de pe computer). Google nu are decât să găsească toate locurile unde s-a folosit imaginea respectivă, să-și dea cu presupusul în legătură cu sursa inițială și să îți arate imagini similare. E drept că depui puțin efort, dar este o dovadă de respect față de autorul pozei și față de cititorii tăi.

4. Nu cita o sursă generică. În timp ce răsfoiam o revistă glossy, am fost surprinsă să remarc într-o selecție de produse sursa www.etsy.com. Atât, fără vreun nume. Este posibil ca o revistă atât de mare să considere Etsy ca fiind un site foarte mic, poate cu un singur designer? Nu văd rostul în a apărea cu un produs într-o revistă dacă „sursa citată” este o simplă platformă, un site care joacă rol de gazdă și nimic mai mult. Așadar, surse precum Etsy, Breslo, Pinterest, Tumblr etc., care se bazează pe contribuția a mii de oameni, sunt mult prea vaste pentru a putea fi considerate surse. Un link direct este mult mai util în cazul acesta, sau măcar menționarea user-ului.

5. Nu te autopromova. Este tentant să folosești ca sursă pentru o poză pe care o postezi pe blog linkul la contul tău de Tumblr, Pinterest sau We Heart It. Dar este nepoliticos și fățiș advertorial. Plus că trebuie să recunoști că poza respectivă ai găsit-o la rândul tău undeva, unde a fost postată de o persoană care a găsit-o la randul ei. Așadar, un „via” nu poate strica!

Comentarii
2 Comments
  1. Ana
Share