CITEȘTI

De ce nu reuşeşti, de cele mai multe ori, să vinzi...

De ce nu reuşeşti, de cele mai multe ori, să vinzi produsele tale handmade?

Distribuie articolul:
Share

Acest articol nu oferă reţeta perfectă pentru a vinde produse handmade şi nici nu se vrea a fi unul care prezintă doar partea negativă a comunităţii handmade din România. Mai degrabă, prin acest articol prezint deficienţele acute pe care le-am observat la unele târguri și la unele persoane din România care vor să fie considerate artizani în handmade. 

1. Foloseşti materiale ieftine şi, de cele mai multe ori, nu utilizezi cantitatea necesară, din dorinţa de a face economie.

2. Lipsa de atenţie la trendul pieţei face ca produsele tale să fie considerate banale sau limitate din punctul de vedere al tehnicii, al materialelor folosite sau al patternului utilizat.

3. Consideri că o strategie de marketing şi de PR este inutilă. Dacă ai vândut colegilor la serviciu unele produse, asta nu înseamnă că clienţii fideli pieţii de calitate a handmade-lui îţi vor aprecia și cumpăra produsele.

4. Consideri de la început că produsele tale merită un preţ mult prea mare. Dacă nu ai un brand cunoscut pe piaţa produselor handmade, nu ai un produs unicat în România, cu o strategie de marketing bine definită, atunci cerinţele tale pentru un preţ mare nu sunt întemeiate. Gândeşte-te că fiecare artizan în handmade depune acelaşi efort în a-şi realiza produsele, cumpără la preţuri la fel de mari (sau poate chiar mai mari) materialele necesare şi se implică în procesul de vânzare/branding/fidelizare a clienţilor.

5. Numele brandului tău nu se deosebeşte cu nimic de cel al colegului de târg. „By….” nu este un brand viabil şi de cele mai multe ori nu vei reuşi cu un astfel de (re)nume. De asemenea, schimbarea numelui brandului tău nu este deloc în regulă, poţi să faci această schimbare dacă ai cercetat piaţa şi eşti convins/ă că publicul tău este pregătit pentru acest lucru.

6. Dacă vrei să fii promovat pe site-ul nostru sau pe alte alte site-uri de profil, dar nu vrei să plăteşti pentru aceste servicii de calitate, nu vei reuşi să vinzi eficient. Ţine minte, pentru a începe o afacere trebuie să dispui de un capital bun şi să îl gestionezi cum trebuie.

7. Nu poţi să vinzi produse made in China şi să le consideri handmade doar că le pui o etichetă nouă sau le adaugi noi elemente.

8. Nu poţi să te consideri un artizan în handmade dacă site-ul tău (cel mai grav este faptul că vrei să fii artizan profesionist dar nu ai niciun site sau blog personal) nu este actualizat, şi cel mai important, dacă fotografiile produselor tale sunt de o calitate defectuoasă. Nu este o scuză lipsa timpului, a aparatului foto profesionist, a luminii. Poţi să apelezi oricând la servicii profesioniste de fotografiere sau pentru început, să găsești diferite soluții creative. Nu poţi fi artizan în handmade şi să găsești mereu scuze.

9. Copiezi (uneori recunoşti acest lucru şi nu îţi pasă) ideile altor artizani în handmade sau designeri şi consideri că eşti şi tu la rândul tău artizan în handmade. Poate ai noroc și artizanul de la care plagiezi ideile nu şi-a înregistrat brandul la OSIM sau la alte medii juridice recunoscute în România și atunci ai scăpat de posibile probleme juridice, dar comunitatea handmade te va taxa pe forumuri, prin discuţii aprige şi prin tot felul de alte mijloace. La fel vor proceda și potențialii clienți, pentru că cei care iubesc handmade-ul cunosc destul de bine piața.

10. Dacă vinzi fără să ai un statut juridic, îţi aduci ţie un dezavantaj, întrucât oricând poţi plăti amenzi uriaşe pentru vânzare fără norme legale. Nu poţi să vinzi produse handmade fără forme legale şi să te consideri parte a comunităţii profesioniste de handmade din România.

Poate aceste idei îți par un pic dure, poate sunt. Dar, până la urmă, trebuie să te întrebi: handmade-ul este pentru tine un hobby sau o afacere? Dacă este o afacere și o sursă de venit, atunci trebuie tratată ca atare. Și cum piața de produse handmade din România începe să intre într-o nouă eră, la fel sunt și consumatorii de produse handmade – mai atenți la produsele pe care își cheltuie bani, la artizanii pe care îi susțin, la detaliile și povestea produselor, la design, la calitate și gradul de inventivitate al produsului. Iar această piață crește încontinuu, prin urmare, recomand ca și tu, creator de produse handmade, să te adaptezi și să cauți mereu să devii mai bun.

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

ARTICOL RECOMANDAT

  1. Narcisa

    30 iulie

    Buna ziua, fiind in domeniu si facand in timpul liber lucru de mana ca si hobby as dori sa adaug urmatoarele : 1. La OSIM se inregistreaza marci, design si brevete, altfel spus puteti inregistra o marca dar acest fapt nu va garanteaza faptul ca nu veti fi copiat, dar sub o alta marca. Prin desene si modele industriale se protejeaza forma unui obiect, aspectul lui exterior, dar acesta trebuie sa beneficieze de noutate, adica sa nu mai fi fost adus la cunostinta publicului anterior inregistrarii de catre autor sau alte persoane. Ambele sunt supuse unor taxe conform legislatiei in vigoare. 2. Dreptul de autor – in legislatiile continentale, dreptul de autor nu necesita o inregistrare separata, acel Plic de idei sau doar un plic auto-adresat si ne-deschis reprezinta doar o proba intr-un eventual proces de plagiat. De drepturile de autor se ocupa in Romania ORDA – http://www.orda.ro. Incalcarea drepturilor de autor se rezolva pe cale legala, prin plangere la politie si eventual urmat de proces civil. In legislatia americana, in schimb, drepturile de autor (copyright) se pot inregistra la US Copyright OFfice http://www.copyright.gov/ – chiar si un roman poate sa isi inregistreze dreptul de autor daca aveti legaturi cu piata americana (de ex. vanzari pe etsy.com), platind taxele aferente. Ulterior, daca exista cineva care copiaza un obiect protejat se deschide proces civil in SUA. 3. Legat de fotografiile produselor, deoarece continutul online este de multe ori distribuit la nivel global, as dori sa mentionez ca exista DMCA – https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Millennium_Copyright_Act si toate paginile repectabile au un link unde puteti solicita scoaterea imaginilor Dvs. daca sunt folosite fara acord sau mai rau in cazul in care cineva ia o imagine de-a unui produs de-al Dvs. si isi pune logo-ul/marca/numele lui pretinzand ca ar fi facut de el. De obicei DMCA takedown notice functioneaza foarte rapid la Facebook, Google etc. Sper ca nu m-am lungit prea tare cu explicatiile, am citit cu drag articolul si va doresc tuturor spor la vanzari 🙂

  2. Liliana

    29 iulie

    Ideile nu se pot inregistra la OSIM.

  3. Salutare,
    Personal sunt printre cei care vor sa ii ajute pe cei care fac handmade, motiv pentru care de curand am lansat si un site de anunturi exclusiv pentru handmade (http://handmadezone.ro/), un site complet gratuit in care am investit si voi investi timp si bani (inca nu este finalizat complet). Daca considerati aceasta postare ca fiind reclama va rog sa o stergeti.

  4. Denisa Madalina Tatar

    19 februarie

    Eu sunt extrem de nemultumita sa constat ca cei care fac handmade nu sunt atat de apreciati ca persoanele care aduc din China si pretind ca fac handmade!
    Un exemplu? Accessories Maria „handmade with stile”
    aduce produse din china ori le modifica putin ori le vinde la fel… Toata lumea considera ca este o regina a handmade-ului romanesc…
    https://www.facebook.com/Accessorieswithstyle
    Oare este corect asa ceva? Strica piata…
    Pe langa faptul ca si cartile ei de vizita, ambalajele.. designul lor.. si bijuteriile facute de ea le copiaza de pe aceasta pagina:
    https://www.facebook.com/Bijuteriacomsignificado
    Administratora acestei pagini este dipserata ca ii copiaza in asa hal totul.
    Oare ce este de facut cu aceste persoane care ne dau inapoi pe noi, cei care facem handmade in adevaratul sens al cuvantului?

    • mihaella.ion

      19 februarie

      De obicei, produsele si ideile se inregistreaza la organismele legale din Romania (OSIM) pentru a putea avea drepturi de autor asupra lor. In cazul in care ideile nu sunt inregistrare, niciun artizan nu poate afirma ca este initiatorul unui produs si ca doar el poate realiza un anume produs. Toti artizanii trebuie sa inteleaga ca in spatele unei astfel de afaceri sta un statut legal pentru vanzare a produselor si inregistrarea lor in cadrul organismelor legale. Exista problema ca nu este corecta si etica o copiere a unui produs, dar legal nu se poate face nimic daca nu au fost inregistrare ideile, marcile.

      Plagierea exista in orice domeniu, si fiecare persoana trebuie sa fie constienta ca trebuie sa se asigure prin toate parghiile legale existente.

      Ai dreptate, intre cele 2 pagini exista similitudini clare, insa sunt si diferente de culoare, stil, modele.

      Cat despre cei care fac handmade in adevaratul sens al cuvantului, recomandarile mele sunt sa isi inregistreze ideile, sa faca lobby pentru modele si artizanii importanti, sa vanda legal produsele, si cel mai important sa se promoveze constant.

  5. Gaby

    19 mai

    Este un articol puternic si bine pus la punct! Felicitari Mihaela! 🙂

  6. Mona

    27 martie

    DA. Urmaresc ATELIERUL, sunteti minunati !!!!!. Sunt un mic „handmadeist” care nu are timp dar……..care-si face timp sa va ” citeasca”
    Va pusic

  7. Super articol! Felicitări autoarei!

  8. La Demoisella

    24 februarie

    De cand asteptam acest articol!! Felicitari Mihaela pentru ca ai preluat initiativa, nu toti cei care fac produse handmade sunt si artizani. Creativitatea, atentia la detalii, unicitatea produselor create sunt elemente esentiale pe care, noi, consumatorii de handmade le luam in calcul atunci cand alegem un produs si da, devenim din ce in ce mai instruiti si educati astfel incat sa stim sa facem diferenta intre un produs bine executat si unic si altul facut la repezeala, copiat, care nu-ti transmite nimic.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share