Clientul handmade – un concept neînțeles pe deplin

Distribuie articolul:
Share

Bună, sunt Rucsi. Dacă articolele mele creează controverse, înseamnă că mi-am atins scopul ! Iar am un nou articol deranjant pentru unii, informațional pentru alții. Opiniile sunt binevenite oricum ar fi.

Artizanul român este precum lupul care urlă la lună. Nu știe cui vinde, el vrea doar să vândă și se enervează că nu îi dă nimeni atenție. Am purtat papucii aceștia! Lasă-mă să îți spun de ce nu te vrea nimeni.

Nu o să țin speechuri cu segmente de piață, cercetări de marketing sau standuri inteligent concepute, pentru că oricum sunt blablauri pentru majoritate dintre voi, pentru că noi care scriem aici suntem varză și doar tu știi mai bine. OK. Vezi că e un X în colțul dreapta sus, dă repede clic pe el, te rog! Mulțumesc!

Uite cum se împuținează audiența și se eliberează locuri în față pentru cei care sunt cu adevărat interesați să facă o afacere din hobby-ul lor. Această selecție este aplicată și de clientul handmade în momentul studierii pieței. Fără milă! Pe bună dreptate.

Trebuie înțeles conceptul de client handmade, oameni buni . Nu este un client obișnuit. Dacă ar purta ceva comun s-ar duce la magazinele cu lanțuri și tinichele care oxidează la prima purtare. Dar nici nu îi putem oferi un colier din nasturii adunați din pijamalele bunicii, doar pentru că eu sunt artizan handmade și iaca eu fac lucru manual – așa cum fac cei pe care i-am invitat să părăseasca ”sala de conferințe” 🙂

Timp de mai bine de șapte ani am lucrat într-un mediu unde am reușit să fac un mix/stil personal între producție, vânzări, marketing și PR. Dacă vinzi face to face, este necesar un minim de cunoștințe în ceea ce măcăn eu aici. Nu sunt mare profesionistă în domeniul acesta, dar te asigur că nici tu nu ești experimentat ca mine. Trebuie să te debarasezi de atitudinea eu știu cel mai bine, pentru că de aceea ești la început și nu știi încotro s-o apunci, pentru că de fapt, nu știi cum să procedezi.

Am recomandat într-unul dintre articolele din secțiunea Marketing, o serie de cărți excepționale pentru cei ce vor să pornească o mică afacere. Citește-le. Informează-te. Combină mixul de mai sus cu încă un pont învățat pe propria-mi piele din politica de vânzări occidentală: fii mereu cu zâmbetul pe buze. Fii amabil. Altfel clientul crede că ești bolnav, supărat, nemulțumit de ceea ce faci și fuge de tine. El vine la tine să își ofere o mică bucurie și dă nas în nas cu o murătură. Da! Eu am fost o murătură nervoasă până când am fost constrânsă să aplic regula zâmbetului, prin semnarea unui act adițional la contractul de muncă. S-a dovedit benefic în cele din urmă. Ce? Râzi? Testează o perioadă treaba asta și o să vezi că vei avea o altfel de conexiune cu clienții tăi. Te asigur de un singur lucru, și anume, că nimeni nu agreează o față acră, nici măcar tu. Așa-i?

Ți-am zis că vorbesc din experiență. Este un teatru lumea vânzărilor, așa că tu ești pe scenă când vinzi, so do your best! Zâmbește, fii călduros, asta vrea clientul! Să vadă că îți pasă de el, nu fii ca vânzătoarele de covrigi de la tarabă, că nu vinzi pentru patron, vinzi pentru tine!

Înainte de a fii producători handmade, cu toții am fost la început clienți. Adu-ți aminte următoarele lucruri și o să îți faci singur o evaluare acidă a metalității tale de artizan. Eu doar îți arăt calea.

  • Cât căutai accesoriul perfect până găseai ceea ce îți doreai?
  • Cumva erai … exigent? Pe bune? Și atunci de ce te enervezi când eu te întreb mai multe lucruri despre produsul  x?
  • Câte întrebări puneai despre un produs ca să afli dacă este ceea ce cauți?
  • Te enervai pentru că ți se răspundea în dodii și cu prune în gură, cu sictir? Bineînțeles că da!
  • Voiai o mică asigurare că te vei bucura de acel produs o perioadă îndelungată de timp? Dacă se deșiră? Dacă se rupe?
  • Cât de mult te gândeai la preț? Merită oare investiția?
  • De câte ori te întrebai unde sunt artizanii care fac lucruri de super calitate? Eeeeeeeee, aici e buba.

Am observat în general că designerii de bijuterii, cel puțin cei autohtoni (pentru că noi pe ei vrem să îi stimulăm în creație) adoptă un stil liniar, inexpresiv, genul „ceva care să poarte toată lumea”. Sunt foarte puțini artizani care se diferențiază prin creațiile lor. Tocmai de aceea, insist să vă molipsesc cu creațiile designerilor străini de produs, ca să înțelegeți ce înseamnă acel ceva care face diferența dintre un artizan talentat care are lucrări frumoase și unul care are lucrări originale, uluitoare.

Mihaella spunea într-un articol legat de plagiat că s-a săturat să vadă la târgurile de handmade copii mai mult sau mai puțin reușite ale tuturor accesoriilor din vitrinele magazinelor de profil cu renume. Plagiatul este o molimă gravă. Eu îi dau dreptate. Personal am participat la un singur târg de handmade până acum și sincer nu cred că voi mai participa la un târg de gen. Nu în viitorul apropiat cel puțin. Revista Atelierul are articole informaționale despre orice, trebuie doar să te informezi.

Făcături, materiale de proastă calitate și prețuri indecise (păi îl vând cu 10 lei, mâine îl las la 7 ca să scap de produse, dar dacă vine cineva lângă mine cu același preț eu îl vând la 4 lei – super strategia eu știu să vând). Produse expuse la grămadă pe o masă de picnic. Pffff, așa NU! Regret să vă spun, dar ăsta e bâlci nu târg handmade. Ca la piață!

Dar să revenim și să vă răspund la întrebarea de mai sus: unde sunt artizanii care fac lucruri excepționale?

Păi, pe internet sunt majoritate. După ce au studiat puțin strategiile de vânzări și și-au evaluat mentalitatea, au decis că ei vor să vândă inteligent și și-au dezvoltat acel stil propriu în design și creație, pe care ni-l dorim cu toții. Eu numesc acest stil al artizanului amprenta. Această amprentăe cea care aduce și recunoașterea lor în cadrul comunității handmade, dar și de către clienți. Această amprentă fidelizează, nu este o glumă.

Până data viitoare vă doresc să faceți o ședință de identificare cu voi înșivă și să vă hotărâți cât de mult vreți să vindeți.

Gândire productivă și inteligentă!

Dacă vrei să urmărești activitatea mea șîn afara Revistei Atelierul, aici este site-ul meu.

Comentarii
6 Comments
  1. Irina
Share