Michihiro Sato – bijuterii cu design fragil

Distribuie articolul:
Share

Domnule Sato, konichiwa !

În timpul documentărilor mele pentru seria de articole dedicată accesoriilor și bijuteriilor din hârtie v-am găsit creațiile pe internet. Cred că vreau câte o bijuterie din tot ce ați creat până acum 🙂 Sunt nerăbdătoare să aflu mai multe detalii despre procesul de creație. Vă admir lucrările și vreau ca și cititorii mei să vă cunoască mai bine.

Vă rog să ne spuneți cine este Michihiro Sato și cum v-ați descoperit talentul.        

La jumătatea anilor 80 eram student la Facultatea de Artă în Japonia și când am devenit interesat de bijuteriile sculptate ca formă de artă. După admitere am plecat să aprofundez aceste studii în Germania, unde am stat 16 ani. În 2004 am revenit în Japonia. Experiența mea în străinătate m-a determinat să aleg hârtia ca bază pentru bijuteriile mele. Confecționez bijuterii din hârtie de la sfârșitul anilor 90. Acum lucrez ca designer de bijuterii și profesor în Japonia. Sunt puțin ciudat, cred, pentru că am nevoie de mult timp să ințeleg ceva. De exemplu, a fost nevoie să plec în străinătate ca să conștientizez cultura mea ca japonez, astfel am putut continua drumul către țelul ales în materie de bijuterii.

Cred că majoritatea artelor din hârtie au fost descoperite și dezvoltate în Japonia. Este adevărat că majoritatea artiștilor experimentați provin din țara dumneavoastră?

Nu sunt sigur cât este de adevărat, dar totuși, faptul că avem multe oportunități de a înțelege versatilitatea hârtiei în viața cotidiană, stabilește o legătură cu tradiția noastră.

Tradiția japoneză v-a influențat în alegea hârtiei ca material pentru lucrări?

Am început să lucrez cu hârtia în perioada de ședere în Germania, datorită dorului de acasă. Cred că pot asocia și tradiția acestui dor.

Ne puteți explica puțin tehnica folosită? 

La început lipesc pe o parte mai multe foi de hârtie. Apoi concep o formă, după care tai hârtia. În acest stadiu folosesc o daltă mică, cuțit de gravat, cuțit de hârtie sau un mic fierăstrău în funcție de forma pe care vreau să o obțin. Lipesc prima și ultima foaie de hârtie după tăiere și iată forma! Acesta este principiul metodei.

Cum se poate transforma ceva atât de delicat precum hârtia în capodopere purtabile?

Cred că bijuteria este un indiciu despre purtător. El implică totodată simțul valorii și frumuseții purtătorului. Consider că bijuteriile sunt o manifestare a vieții, așadar creațiile mele sunt o formă de manifestare a simțului valoric și a frumosului.

Ce fel de hârtie folosiți? Este o hârtie specială?

Adesea folosesc pagini din reviste, cataloage, broșuri, ce am la îndemână. Este hârtie obișnuită, nimic special, dar selecționez paginile cu mare atenție.

Mai folosiți și alte materiale în afară de hârtie?

Da, mai folosesc cupru, alamă, argint. Aceste materiale conferă rezistență hârtiei în timpul manipulării, iar mie îmi place această relație a contrarului dintre două materiale. Această idee de coexistență pacifistă între două lucruri, unul permanent și unul temporar, provine din învățăturile budiste care explică simultaneitatea ”permaneței” – ceva lipsit de viață, sau forma latentă a vieții – și a ”nepermanenței” – formă de viață manifestată. Îmbrățișez acest concept.

Am observat că majoritatea lucrărilor sunt realizate din hârtie albă. De ce? Întăriți bijuteriile la final?

La început, am folosit hârtia în formă pură, deoarece mă concentram pe ideea că totul este schimbabil. Fragilitatea sau sensibilitatea hârtiei mi se potrivește pentru a putea reflecta acest lucru. Dar în același timp, am început să caut diverse metode de a proteja hârtia de apă. Acum folosesc lac, și am și multe bijuterii colorate. Foloseam lac doar pentru întărire la început, acum folosesc lac și pentru colorare sau a oferi un tipar sau imprimeu acestora.

Ce vă inspiră în creațiile dumneavoastră?

Suntem înconjurați de nenumărate texturi create în nenumărate condiții și circumstanțe. Să văd și să simt textura unui material îmi alimentează motivația și imaginația.

Ce vă pace să creați cel mai mult?

Îmi place să desenez fără să mă gândesc ce reiese din această acțiune. Găsesc acest lucru fiind odihnitor și inspirațional, ca un joc de copii.

Vizualizați un design înainte de a începe o lucrare sau pur și simplu acesta vine în mod natural în timpul procesului de creație al bijuteriei?

Când lucrul este experimental, forma vine pur și simplu, însă când concep o serie de bijuterii, mă gândesc foarte serios la ce forme voi folosi și cum să le creez. Examinez toate detaliile cu mare atenție înainte să încep.

Unde vă putem găsi lucrările?

Sunt câteva galerii în Europa care îmi expun bijuteriile, spre exemplu Lesley Craze gallery (London/UK) sau Marzee gallery (Nijmegen/the Netherlands).

La finalul interviului vă adresez Întrebarea care a pornit acest serial despre bijuteriile din hârtie: DE CE ar purta cineva bijuterii din hârtie? 

Nu știu exact să vă spun de ce. Dar se spune că ”cel ce poartă bijuterii are întotdeauna motive diferite în legătură cu ceea ce poartă”*, așa că este o limită până unde sunt acceptate bijuteriile din hârtie.

*Citat din  Jewel mandala în “Jewelry Concepts and Technology” by Oppi Untracht.  

Cum putem convinge femeile că aceste bijuterii pot fi purtate fără grijă?

Câtă vreme aceste bijuterii sunt acceptate de corp, dar și de mintea purtătorului, pot fi purtate fără probleme. În același timp, dacă ele provoacă un dezechilibru emoțional, datorat de fragilitatea materialului, mai bine să fie evitate. Suntem foarte diferiți ca oameni, poartă ceea ce te face să te simți bine.

Vă mulțumesc pentru turul virtual al lucrărilor dumneavoastră Michihiro Sato, Domo Arigato Gozaimashita !

Dacă vrei să urmărești activitatea mea șîn afara Revistei Atelierul, aici este site-ul meu.

Comentarii
No Responses
Share