Oana Cucu: Onibon Fashion Forward

Distribuie articolul:
Share

Am cunoscut-o pe Oana prima dată, la un eveniment realizat de Revista Atelierul şi ulterior drumurile noastre s-au tot întâlnit la diferite evenimente culturale.  Produsele Oanei sunt realizate în atelierul ei din Timişoara.

Acesta este primul material din seria de articole şi interviuri dedicate oamenilor şi evenimentelor din Timişoara, materiale care vor fi publicate pe PRWave şi pe Revista Atelierul.

1. Cine este Oana Cucu? Ne poți spune câteva cuvinte despre tine şi cum ai început această afacere creativă?

Oana Cucu este o persoană Crazy in Love, adeseori cu capu-n nori, iar in restul timpului este persoana creativă din spatele brandului Onibon Fashion. Afacerea a început în 2014, când terminând studiile de licență in design vestimentar-design textil și fiind în anul I de master, mi-am dat seama că pe lista joburilor din Timișoara nu exista nicio cerere pentru designer vestimentar. Așa că mi-am creat propria cerere pentru job. Împreună cu familia mea foarte supportive am deschis afacerea și atelierul din Timișoara, mama și mătușa mea ocupându-se de partea administrativă și de comenzile din atelier, iar eu de primele colecții „oficiale”  ale brandului Onibon Fashion, de participări la târguri și de comenzile venite online pe site.

În 2020 am făcut câteva schimbări, preluând pe lângă rolul de persoană creativă și pe cel de owner al afacerii mele.

Oana Cucu, owner Onibon

2. “Onibon Fashion Forward este un slow fashion brand, etic si sustenabil, din Timisoara, care urmărește ca fiecare ținută să devină atemporală” cum a fost procesul pentru a ajunge la acest statut local şi naţional?

Descrierea de slow fashion brand, etic și sustenabil a venit natural, într-o perioadă în care nu toată lumea folosea aceste noțiuni doar pentru a fi în trend, ca acum.  De la început, am știut că brandul meu o să ofere exact opusul a ceea ce oferă brandurile fast fashion. Am fost afectată de condițiile de lucru inumane din fabricile care produc pentru aceste branduri, așa că am pledat în atelier pentru un mediu de lucru plăcut și pentru producția etică. Știind cât de mult se aruncă din producția fast fashion, am decis să nu produc stocuri.

Noțiunea de slow fashion, sustenabilitate si etic nu merg separate. Am ajuns la acest statut, explicând foarte des ce facem la Onibon și aducând acești termeni mereu în discuția cu clienții. Târgurile de designeri, comunitățile de creatori din online și evenimentele creative locale și naționale ne-au ajutat să spunem tuturor ce facem diferit, de ce și cum. Slow fashion brand, sustenabil si etic au devenit sinonime cu noțiunea de brand local.

Colecţia „No Rain, No Flowers”

3.  Cum ai caracteriza definiţia de “Fashion Forward”?

N-am răspuns mai sus referitor la ideea de a face fiecare ținută să devină atemporală, pentru că se leagă tare mult de definiția Fashion Forward.

2020 a fost atât anul în care am schimbat structura firmei, cât și anul rebrandingului. Simțeam nevoia ca pe lângă Onibon Fashion să mai existe un cuvânt care să caracterizeze ideea de inovativ și anticipator. Vedeam că fiecare colecție ajunge să fie și mai mult apreciată după 1 an de la lansare. Câțiva oameni mi-au spus că fac “haine din viitor”. Așa că Fashion Forward mă reprezintă atât prin semnificația de “înainte de timp”, cât și prin cea de “spre viitor”, prin faptul că imi doresc ca fiecare ținută să treacă bariera timpului .

Colecţia „Fused, not confused”

4.  Cum se defineşte brandul tău ca fiind unul slow fashion?

Creațiile Onibon sunt atemporale, fără a fi influențate de tendințe sau sezoane, astfel încât pot fi purtate cu stil în orice moment. Fiecare produs este fabricat cu materiale durabile, imprimeuri rezistente la decolorare, broderii realizate cu atenție după ilustrații originale și finisaje adaptate tipului de material. Tricotajele noastre sunt realizate prin tehnica fully fashioned knitwear, unde fiecare parte a piesei vestimentare este croită direct în timpul tricotării, eliminând pierderile de materiale. Toate se întâmplă în atelierul nostru din Timișoara, unde supraveghez personal întregul proces creativ. Fiecare produs este realizat doar în urma comandării lui pe site.

Colecţia „Cu capul-n nori”

5. Ce te inspiră? Cum alegi subiectele pentru următoarele colecţii?

Mă inspiră foarte multe lucruri, de la natură, la contextele social-politice, locuri sau emoțiile pe care le traiesc la un anumit moment. Don`t Leaf Me a apărut după un moment în care foarte multa lume se hotărâse sa părărească țara, pentru a-și face o viață mai frumoasă.  No Rain, No Flowers este colecția care te îndeamnă să trăiești momentul și să te bucuri de lucrurile mărunte, inspirația a venit de la o țesătură cu imprimeu floral si de la florile de mușețel găsite pe câmp. Cu capu-n Nori a fost inspirată de un moment din concediu în care am privit în sus spre clădirile imense și puțin mai târziu spre munții înalți care erau mângâiați de nori.

Colecţia „Don’t leaf me”

6. Din punctul tău de vedere cum vezi că s-a transformat mediul cultural şi creativ timişorean prin prisma Timişoara Capitală Europeană 2023?

Mediul cultural și creativ timișorean s-a transformat anul acesta prin faptul că a fost vizibil. Auzeam mereu în jur: la noi în Timișoara nu se întâmplă nimic, eu venind chiar de la o expoziție sau un concert. Anul acesta a fost o abundență de evenimente locale, pe gustul tuturor spun eu, unele la care nici nu mă așteptam, evenimente care au fost promovate din timp și prin mai multe medii. A fost super ușor să îți faci o idee de ce se întâmplă în fiecare săptămână. Mai mult decât atât, s-a dezvoltat cumva infrastructura culturală, prin spații noi și inedite de expoziții/evenimente.

7. Care ți se pare că este cea mai mare provocare pentru mediul creativ şi pentru creatori în Timişoara anului 2023? Dar în România?

Cea mai mare provocare pentru mediul creativ este faptul că e foarte greu să fii și artist și manager de proiect în același timp. Iar aici mă refer tot prin prisma Timişoara Capitală Europeană 2023, unde au fost numeroase call-uri de proiecte pentru artiștii locali, dar din lipsa unui partener pe partea de organizare și logistică, unele persoane creative au întâmpinat greutăți în a participa. Cred că între cei cu aptitudini organizatorice și artiști ar trebui să fie posibilă o comunicare mai ușoară.

8. Un exerciţiu de imaginaţie: Cum ar arăta viaţa ta acum dacă nu ai fi ales să urmezi calea artistică/dacă nu ai fi activat într-un domeniu creativ?

Deși viața mea ar fi fost cu o mai mare siguranță financiară, ar fi fost destul de monotonă, fără toate provocările pe care le întâmpin în domeniul creativ. Cred că nu aș fi avut însă libertatea pe care o am acum, iar aici nu mă refer deloc la ideea cu trezitul la orice oră și venitul la / plecatul de la lucru la orice oră, la care se gândește toată lumea când aude că ești antreprenor. Ci mă refer la libertatea de a face ce îmi place și de mă descoperi în fiecare zi.

Colecţia „He loves me, he loves me not”

9. Din punctul tău de vedere creativii ar trebui să aibă un mentor sau un îndrumător? Ai artişti pe care îi urmăreşti, care sunt buni de urmat ca modele?

Cred că este foarte greu să găsești un mentor sau un îndumător în domeniul creativ, deoarece mulți îți prezintă o lume ideală. Eu am abordat o relație de prietenie cu cei din domeniul creativ: designeri vestimentari, arhitecți, graphic designeri, makeup artiști, designeri de bijuterie, etc , văzându-i ca pe colegi, nu ca pe competiție / concurență. Astfel am găsit îndrumare de la ei și am făcut mereu un schimb de cunoștințe. Nu am căutat neapărat mentori, ci mai mult un reality check.

10. Cum arată atelierul Onibon? Şi cel mai important cum s-a schimbat acesta de-a lungul anilor?

Atelierul Onibon își face loc momentan în 55 mp. Deși pare mic, spațiul este împărțit în micul showroom, camera de cusut & tricotat, camera de croit & calcat si camera unde avem “biroul” care e și zona de brodat și uneori nu arată deloc a birou. Primul spațiu de creație a avut 16 mp, era dormitorul meu… Nu doar mărimea spațiului s-a schimbat în toți acești ani. Periodic am investit în utilajele pe care le folosim în atelier. În prezent ne bucurăm că toate mașinile de cusut sunt economice cu resursele energetice și silențioase, astfel se aliniază la caracteristicile sustenabile și etice ale brandului.

Portret Oana Cucu

11. Cum arată o zi din viața Oanei Cucu la atelierul Onibon?

Ziua mea de lucru începe la 9, deoarece nu sunt o persoană matinală. Când ajung la atelier mă ocup imediat de gestionarea mesajelor, confirmarea și pregătirea comenzilor pentru livrare. Îmi place să împachetez coletele personal. După aceea, mă ocup de postările pentru rețelele de social media. La 11:30-12, iau pauza de masă și apoi mă dedic creației și producției. În timpul zilei, am întâlniri cu clientele pentru comenzi personalizate și probe. Obișnuiesc să rămân în atelier până termin tot ce am de făcut, deoarece nu îmi place să las treaba neterminată. Vara, ziua se încheie cu înghețată, fie în Piața Unirii, fie acasă în hamac. În rest se încheie cu Netflix & Somn, deoarece mereu adorm la TV.

Oana Cucu în atelierul ei

12. Care sunt tips & tricks creative pe care le poţi oferi unui creator care îşi începe o afacere creativă, acum?

Chiar am făcut o lista pentru una din studentele din practică. Cel mai important, să fie vizibili în online, chiar înainte de a începe afacerea creativă. Deși nimeni nu mi-a spus asta la început, sau poate nu era chiar așa atunci, publicul trebuie să asocieze brandul cu omul din spatele lui. Mulți ar spune “știam asta”, însă în 2014 un brand cu o prezentare frumoasă, o poveste reală și o imagine calitativă în online, erau suficiente.

Să înceapă să valideze produsul înainte să se apuce de afacerea propriu-zisă. Oricât de creativă ar fi, o afacere nu există fără clienți și pot testa prototipurile la târgurile de design sau între prieteni.

Să acumuleze câteva cunoștințe în vânzări și marketing. Oamenii creativi au tendința de a crea din pasiune și sunt atât de implicați emoțional, încât uită uneori că trebuie să trăiască din această pasiune, tranformată în business.

Colecţia „Crazy in love”

13.  Ai avut situaţii în care produsele tale au fost copiate?  Cum ai făcut faţă plagiatului? Ce măsuri ai luat pentru a preîntâmpiuna aceste situaţii?

Nu am identificat produse copiate până acum, probabil datorită complexității produselor mele, atât în ceea ce privește croiul, cât și tehnicile folosite. Am văzut însă influențe ale conceptelor mele la alți designeri, dar se poate să fi gândit același lucru, în același timp. Dacă produsele sunt total diferite, nu am făcut un caz din faptul că se asemăna ușor punctul de pornire al conceptului.

Nu sunt însă de acord cu ideea unora care susțin că dacă ești copiat, înseamnă că faci bine ceea ce faci. Am văzut mici derapaje ale unor branduri care s-au inspirat mai mult decât trebuia, chiar de la alte branduri românești. Un consumator de branduri românești sigur va vedea aceste similarități. Pentru a preîntâmpina aceste situații, ne-am înscris la OSIM atât marca Onibon Fashion Forward cât și Ia tricotată, iar pentru tot ceea ce facem, avem întregul proces creativ documentat, de la schițe, la fișe tehnice, ilustrații, teste, prototipuri, etc.

Imaginile sunt publicate şi trimise spre publicare de către Oana Cucu.

Acest material jurnalistic a fost realizat printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte, în cadrul componentei Power Station a Programului cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023. Materialul nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul său sau de modul în care poate fi folosit.

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share