CITEȘTI

Prima expoziție a lui Théo Massoulier la Gaep

Prima expoziție a lui Théo Massoulier la Gaep

Distribuie articolul:
Share

Intitulată Organism, expoziția prezintă sculpturi, asamblaje și picturi noi, care investighează relația noastră cu tehnologia și distincția dintre viu și non-viu.

23 februarie – 30 martie 2024
Vernisaj: vineri, 23 februarie, 18:00 – 21:00
Gaep: strada Giuseppe Garibaldi 8, București

Gaep prezintă prima expoziție personală în București a lui Théo Massoulier. Intitulată Organism, expoziția (23 februarie – 30 martie 2024) constă în sculpturi, asamblaje și picturi noi, care reafirmă interesul artistului francez față de teme precum co-evoluție, amestecul de biologie și tehnologie și dinamica ordine-haos. Vernisajul va avea loc vineri, 23 februarie, între orele 18:00 și 21:00.

Titlul expoziției face trimitere la relația noastră cu unealta și cu dezvoltarea ei ulterioară, tehnologia. „Etimologic, ‘organism’ vine din grecescul órganon, însemnând instrument sau unealtă. (…) Co-evoluția noastră cu unealta a dat naștere unei noi linii evolutive care nu este nici materie inertă, nici materie organică, ci materie anorganică organizată. Atâta vreme cât unealta s-a mulțumit să fie o unealtă, am dominat-o pentru a o folosi și a-i valorifica potențialul de a transforma lumea. Acum, tehnologia tinde să inverseze raportul de putere,” explică Théo Massoulier.

Lucrările sale sunt inspirate de biologie și inginerie genetică, dar și de problematici filosofice provocate de evoluțiile recente din societate, și înglobează referințe la estetica biopunk, a jocurilor de simulare și a artei Neo-Geo. În prima tinerețe, o serie de călătorii în Japonia și consumul de filme, manga și alte produse culturale din această țară au reprezentat pentru Massoulier un „șoc estetic generalizat” care a produs o reflecție pe marginea ciclurilor de evoluție, a ceea ce considerăm materie vie și, respectiv, materie inertă, și a raportului nostru cu alteritatea. La acestea s-au adăugat, ulterior, lecturi aprofundate despre entropie, ca deteriorare inevitabilă a unui sistem sau a unei societăți, despre crizele sistemice ale Antropocenului și despre noi teorii care caută să explice diferența dintre viu și non-viu în Univers, nu doar pe Pământ.

Folosind în principal limbajul sculpturii, Théo Massoulier produce serii de forme hibride în care coexistă elemente minerale, plante, artefacte sau rămășițe ale meșteșugului uman. Asemenea forme vor fi prezente și la Gaep, prin intermediul unor noi sculpturi și asamblaje, produse special pentru expoziție, din seriile 5G și CriSpr. Lucrările se aseamănă unor micro-peisaje colorate (5G) sau unor creaturi zoomorfe SF (CriSpr). Recent, artistul a început să realizeze și un alt tip de obiecte hibride: picturi cu basoreliefuri în care energia accentelor cromatice fluorescente întâlnește dinamismul unor bucăți sculpturale acționate magnetic. În timp ce suprafața pictată duce cu gândul la un specimen privit prin microscop într-un laborator de biologie, basoreliefurile realizate cu instrumente industriale de mare precizie amintesc de componente de calculator sau de robot.

Théo Massoulier (născut în 1983, trăiește și lucrează în Lyon, Franța) a absolvit licența (în 2014) și masterul (în 2016) la École nationale supérieure des beaux-arts de Lyon. Lucrările lui au fost prezentate în expoziția de grup Metamorphe(S) de la Musée d’art contemporain de Montélimar (2022), la Bienala de la Lyon (în cadrul Jeune création internationale, 2019) și în timpul Bienalei de la Veneția (HyperPavilion, Arsenale Nord, 2017). În 2023 a avut expoziții personale la galeria Meessen De Clercq din Bruxelles și în spațiul non-profit Galerie Tator din Lyon, iar în 2022, expoziția sa de la Les quinconces din Le Mans a fost însoțită de o publicație. Alături de Gaep, artistul este reprezentat de galeria Meessen De Clercq.

Credite imagini
Théo Massoulier, Sensor Plug II, 2023 (detaliu); foto: Frédéric Houvert, Galerie Tator; prin amabilitatea artistului
Lucrări din seria CriSpr în expoziția personală Théo Massoulier: Planktós, 2022, Les quinconces-Espal, Le Mans, Franța; prin amabilitatea artistului
Comentarii

Teodora Vlădescu (aka Zazine) a absolvit cursurile Universității București, Facultatea de Istorie, secția Istoria Artei şi ale masteratului Istoria Artei şi Filosofia Culturii. Din 2010 lucrează ca graphic designer şi DPT (a colaborat cu numeroase ONG-uri, Cel.ro, editurile Herald și ACT și Politon), şi este partea vizual-creativă a asociaţiei Atelierul de Creaţie.

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share