Lipsa de flexibilitate în creație: artizan vs. client

Distribuie articolul:
Share

Salut, Rucsi sunt. Îmi place să fiu obiectivă şi să scriu din experienţele mele personale, nu relatări ale diferitelor persoane mai mult sau mai puţin cunoscute. Mi-am luat un pahar mare cu suc şi laptopul și iată că stăm din nou la taclale la umbra unui copac de data aceasta.

Revin astăzi cu un articol critic şi concentrat la adresa tuturor artizanilor autohtoni de port popular (şi nu numai), care refuză să își adapteze stilul în funcție de cererea clientului. Nu dau nume de artizani și branduri, dar vă asigur că îi cunoașteți, vând online, pe plan internaţional şi în incinta târgurilor din țară.

Sunt la un eveniment privat, unde participă mulţi artizani români şi internaţionali. De fapt aşa se şi numeşte – „Ziua Internaţională”. Majoritatea artizanilor vând costume naționale specifice fiecărei regiuni/ţări de unde provin. Atmosfera este delicioasă, din păcate fotografierea este strict interzisă şi nu pot să împărtășesc acest lucru cu voi. Ar fi fost un festin vizual a tot ce înseamna „etnic”.

Vreau să îmi cumpăr o ie. Sunt înnebunita după ii! Vine vara şi o ținuta din pânză topită este ideală. Sunt genul căreia îi plac culorile, nu sunt fană a stilului „standard”. Dezamăgirea mea se datorează faptului că nu am găsit pe nimeni aici, care să accepte să îmi facă o ie la comandă. La fel am păţit şi acum vreo doi ani, la un târg.

„Tradiționalul este tradițional, culorile folosite de noi sunt în general roşu şi negru!”

Păi oameni buni, eu poate vreau verde, portocaliu sau orice altă culoare. Ca idee, o ie cu ţesături bleu şi portocaliu ar fi faină din toate punctele de vedere: estetic, coloristic, modern, tineresc. Asta vreau!

Dar din moment ce o ie cu design modest porneşte de undeva de la 250 lei, probabil că volumul de vânzări al acestui artizan, este enorm, dacă mă refuză, iar suma câştigată este foarte mică, nu?

Comparativ cu autohtonii noștri, la standul care reprezintă India, artizanul îmi face o bluză tradițională la comandă, așa cum vreau eu, orice culoare, orice design şi am şi transport gratuit. Interesant, nu? Totul la doar 70$. Faceţi repede calculul, ce alegeţi?

Vorbesc acum din punct de vedere al cumpărătorului, nu al artizanului. Aşa gândeşte clientul, pune costul pe primul loc, dar dacă îi personalizezi comanda, te alege pe tine, chiar şi cu un preţ mai mare. Ca să nu te mai întreb şi unde este unicitatea produsului tău handmade dacă îmi prezinţi 50 de ii roşii sau negre!

Vreau doar să trag un semnal de alarma si să subliniez faptul că nu orice artizan roman este specialist în marketing, așa cum nici un om de promovare şi vânzări nu este neapărat un artizan. Dar aceste „compromisuri pentru client” nu fac decât să ducă la creșterea vânzărilor şi la fidelizarea clientelei. În special a clientelei care iubeşte şi apreciază handmade-ul.

Genul acesta de afaceri sunt în general afaceri de familie, unde bunica, mătușa, mama, vecina lucrează manual, în timp ce fațada afacerii handmade este fiul/fiica sau nepoata care nu neapărat are studii în vânzări, doar dă bine în poze şi au un vocabular mai evoluat decât bunica și evident, ştiu să gestioneze puţin un site pe internet !

Cei ce se identifică aici şi vor ajutor în remedierea acestei crize de personalitate şi încăpățânare, Revista Atelierul are la dispoziția tuturor rubrica Marketing. Vă sugerez să citiți, să învățați şi să aplicați, apoi poate sa ne trimiteți și un feedback.

Până atunci însă, nu pot decât să vă urez flexibilitate în creație!

Dacă vrei să urmărești activitatea mea șîn afara Revistei Atelierul, aici este site-ul meu.

Comentarii
6 Comments
Share