CITEȘTI

Produse de design, inspirate de folclorul românesc...

Produse de design, inspirate de folclorul românesc

Distribuie articolul:
Share

„Un popor care nu-și cunoaște istoria este ca un copil care nu-și cunoaște părinții”, a spus cândva Nicolae Iorga. Și totuși, în România de astăzi, istoria a devenit mai mult decât un cumul de cunoștințe – a devenit o adevărată artă. Se îngrijesc de acest lucru tineri designeri de produs pentru care folclorul românesc, atât de variat și de spectaculos, a devenit o incredibilă și parcă inepuizabilă sursă de inspirație.

Nenumărate obiecte de design românesc se nasc din amintirile copilăriei petrecute la sat, din vizitele la muzeele satului, din portretele unor eroi ai istoriei românilor. Iar aceste produse sunt la rândul lor felurite nu doar prin multitudinea de motive tradiționale care le inspiră, ci și prin funcționalitate. Am stat de vorbă cu cinci creativi în ale căror colecții am descoperit obiecte ce poartă într-un fel sau altul atingerea motivului tradițional.

Mândra Chic înseamnă un atelier-șezătoare, un proiect inedit și aparte, construit sub forma unei pledoarii pentru păstrarea și promovarea identității românești. Numele brandului vine de la satul Mândra din Țara Făgărașului, locul în care și ființează acest proiect creativ, descris astfel de Alina Zara: „O oază de rezistență culturală, un loc în care se întâlnesc femei care cos și croșetează cu dischis și bună rânduială, în care se studiază izvoare de patrimoniu din etnografia românească, se refolosesc bucăți din piese valoroase dar distruse, se brodează, se redescoperă tehnici străvechi și se  inovează, se adaptează autenticul în limbaj și formă contemporană, pentru ca povestea să poată fi dusă mai departe.” Am ales să vorbim cu Alina Zara în special despre trăistuțele Mândra Chic, creații cu adevărat cochete, dar și încărcate de mesaj tradițional, și iată ce am aflat:

Cum porți azi o trăistuță de colindat prin lume? Cărui stil vestimentar s-ar potrivi cel mai bine la oraș? „De exemplu, Oana a transformat-o într-un lunch bag la New York, fetița Loredanei o poartă la colindat prin India, la Londra, Odette poartă două: una mai mare pentru documente și una mai mică pentru mărunțișuri – ambele au același tip de țesătură, iar Mara a purtat-o foarte fain, cu un costume office și teniși, la un fashion week în Milano! Am zice că e potrivită cu stilul smart casual, pentru că țesătura e foarte versatilă și prețioasă.”

De unde provine stofa prețioasă? „Este prețioasă pentru că reutilizăm bucățele foarte vechi de țesături, din materiale cum nu mai găsești astăzi. Sunt ultimele astfel de piese. Pânze lucrate la lumina lămpii, în iernile lungi și reci, când poate singurele motive de bucurie ale femeilor acelor vremuri erau motivele brodate sau țesute în război.”

Cum se întrețin astfel de minunății – dacă s-a murdărit sacoșa, cum poate fi curățată? „Sacoșele se spală, pe cât posibil, manual, fără detergenți agresivi, cu grijă și delicatețe, pentru a le putea asigura o viață cât mai lungă. Sunt ultimele din… neamul lor vechi!”

 

Minunat by Irina se adresează tuturor femeilor care iubesc culorile, mătasea și motivele tradiționale, pe scurt, iubitoarelor de accesorii vestimentare de tipul eșarfei. Irina, creatoarea din spatele brandului Minunat, și-a asumat de altfel o misiune curajoasă: eleganță și rafinament, sub forma unor accesorii originale, care integrează elemente din cultura și folclorul românesc cu designul autentic și materialele naturale. De profesie inginer, dar cu atașamentul față de textile deprins în familie, a înființat cu cinci ani în urmă această afacere creativă dedicată eșarfelor cu imprimeuri aparte.

La începutul lunii decembrie, a lansat cea mai nouă colecție de eșarfe despre care însăși creatoarea spune: „Am explorat intens grafica sau doar cromatica scoarțelor din Muntenia și Moldova. Am creat o minicapsulă Regina Elisabeta – Principesa Maria și aceasta a fost ocazia de a introduce noi dimensiuni de carré-uri – cele mari de 90 x 90 cm și cele mici de 45 x 45 cm. Este o primă colecție în care am ales o mătase și mai densă, care mai ales în carré-urile mari oferă o incredibilă senzație de bine.”

Eșarfele Minunat by Irina se pot purta oricând, oriunde, fiind gândite sub forma unor accesorii care să dea o stare de bine. Din noua colecție, preferatele Irinei sunt modelele „Etern și Echilibru. Într-una se regăsește efortul de a transpune folclorul în design, iar în cealaltă, învățarea din folclor – principiile creativității Minunat.”

 

ȘEZI este numele unui atelier de tâmplărie ca o poveste țesută din folclorul românesc. „Locuim în satul Hăpria, comuna Ciugud, la marginea satului, lângă un pârâu și lângă o pădure. Este foarte frumos aici. Tot aici este și atelierul de tâmplărie. Timpul trece altfel la sat, avem energie și inspirație, stăm toată ziua pe afară, lucrăm mult.”, ne-a spus Octavia Loiș, co-fondatoarea brandului – de profesie arhitect, din pasiune ajunsă sculptor, tâmplar, designer. În colecțiile ȘEZI găsești elementul tradițional în nenumărate forme de exprimare – accesorii vestimentare, accesorii de casă, elemente de lemnărie, accesorii textile. Ne-a plăcut în mod special un cuier numit Furca – un cuier uriaș, de care-ți poți agăța haina sau geanta, dar care te transpune pe un tărâm plăcut, rural, cu atmosferă de acasă.

„Sursa de inspirație a cuierului Furca este chiar o furcă de tors veche, căreia i-am transformat funcțiunea. Am preluat simbolurile, iar forma este proporțională cu piesa veche. Ideea a venit chiar de la clienta care a comandat cuierul. ȘEZI are diferite moduri de a reinterpreta obiectele din trecut. Mobilierul gândit și produs de noi se potrivește atât într-o casă tradițională, cât și într-o casă modernă – ca accent, ca piesă de artă utilă.”

 

Aceeași Mărie este un brand din lumea modei, în ale cărui colecții am găsit unele accesorii vestimentare create sub forma unor manifeste pentru promovarea motivului popular din România. Omul din spatele acestui brand este Antonia Negrău; pasiunea ei pentru tradițional s-a născut din primii ani de viață – a copilărit la țară, cu bunica care obișnuia adesea să țeasă la război. Ideea unui business creativ a apărut în 2013, dar brandul în sine s-a concretizat în 2020, prin lansarea primei colecții Aceeași Mărie. Secretele succesului: povestea din spatele fiecărui produs, materialele durabile, imprimeuri rezistente, surse de inspirație originale (în special muzee de etnografie), elemente de port popular în interpretare contemporană.

„Încercăm să ne inspirăm constant din simbolurile populare, să învățăm cât mai multe despre felul în care își croiau și personalizau hainele oamenii din trecut. Fiecare produs Aceeași Mărie are o poveste strâns legată de simboluri populare sau de personalități care iubeau cultura populară.”, ne-a povestit Antonia Negrău.

Printre creațiile cu motive populare care ne-au atras atenția se numără eșarfa Histria, batista Bucovina și broșa Trifoi. „Atunci când am creat eșarfa Albastru-Histria, ne-am gândit la simbolurile din Cetatea Histria, în timp ce albastrul poate fi cel al mării. Batista Bucovina este o trimitere la motivele tradiționale pictate pe bisericile și mânăstirile din Moldova, în special Mânăstirea Voroneț.” Însă în aceeași gamă se înscriu și alte obiecte vestimentare. „Avem și eșarfe roșii, un model roz nou lansat, cu chipul Mariei Tănase, o eșarfă alb-negru cu două portrete ale Reginei Maria sau una inspirată din stele. Avem, pe de-o parte, eșarfele din mătase naturală cu elemente tradiționale, avem cămășile, rochiile și bluzele inspirate din diferite elemente ale iilor, iar pe de altă parte avem o colecție dedicată lui Constantin Brâncuși, una dedicată Mariei Tănase și o alta dedicată Reginei Maria a României.”

 

I WOOD BE reprezintă o afacere născută și întreținută din dragoste pentru produsele originale, unicat, sustenabile, rezistente și încărcate de tradiție.

„Brandul I WOOD BE este un atelier în care s-au întâlnit materialele cele mai calde și îndrăgite de om – lemnul, bumbacul, ceramica și pielea. I-am dat naștere printr-un proiect de reciclare creativă, cu scopul de conștientizarea a resurselor, primele produse fiind create din resturi de materiale.”, ne-a mărturisit Alina Murariu, fondatoarea proiectului.

Obiectele de design cele mai cunoscute ale brandului sunt agendele și albumele foto frumos ornamentate cu modele populare din toate zonele țării: Banat, Dobrogea, Muntenia, Moldova, Vrancea, Bucovina. În cadrul I WOOD BE, motivul tradițional este folosit nu doar ca unul decorativ, ci și într-o formă mult mai creativă. Spre exemplu, cele mai noi colecții sunt inspirate din plantele cele mai îndrăgite și folosite în lumea satului românesc, conținând obiecte de design în deplină armonie cu natura: globuri de Crăciun plantabile cu semințe de busuioc, cimbru și brad, creioane plantabile, sacoșe textile din bumbac, port tutun din piele, kituri ceramice plantabile, semne de carte din lemn.

„Albumele foto le-am creat ca pe cele din trecut, care se răsfoiau pe prispa bunicii când se aduna toată familia și se râdea de cum purtau unii dintre noi papuci de casă diferiți. Trecutul ne mângâie sufletul, iar prin modelele noastre tradiționale încercăm să ne luptăm cu evoluția rapidă înspre tehnologie și să ne reamintim să transpunem gândurile pe foi, recitite după ani. În plus, lemnul și mirosul de natură îmbracă perfect tradiția, iar pentru cei ce vor să ofere cadouri din țara noastră, cele cu motive tradiționale pot fi cele mai reprezentative.”

Sunt înduioșătoare dragostea fiecăruia dintre fondatorii acestor cinci branduri pentru folclor și grija de a-l transmite în moduri cât mai originale.

Comentarii

Absolventă a Facultății de Științe Politice și Administrative (Universitatea București), Andreya Oti a urmat masteratul de Comunicare și Relații Publice (SNSPA), dar adevărata împlinire și-a găsit-o ca redactor de carte și de articole online. În prezent este redactor de carte pentru copii la editura All și asigură direcția de comunicare a editurii Vremea. În același timp, din 2015 activează drept redactor al revistei de mobilă și design Magmob.ro, prilej de a îmbina pasiunea pentru amenajări interioare cu ușurința mânuirii cuvântul scris. Interesată de tot ce înseamnă noutate și creativitate în domeniul designului, consideră că numai ̈frumusețea va salva lumea ̈ – mai ales atunci când frumusețea capătă funcționalitate.

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share