CITEȘTI

Monoton: locul cu obiecte super cool create de des...

Monoton: locul cu obiecte super cool create de designeri din România

Distribuie articolul:
Share

În centrul Timișoarei, pe strada Lucian Blaga, iubitorii de produse #MadeinRomânia pot găsi un magazin cochet – Monoton. Oana Monoran ne-a povestit despre proiectul Monoton, început alături de fratele ei și despre ce înseamnă un magazin fizic cu produse de autor.

1.Ne poți spune câteva cuvinte despre magazinul vostru? Care este conceptul din spatele lui?

Monoton nu ar fi apărut în alt loc, în alt oraș decât Timișoara. Am deschis Monoton la începutul verii lui 2019. Privind înapoi, cred că scânteia, gândul că un asemenea spațiu ar fi posibil a pâlpâit pentru o clipă în momentul în care eu în București fiind pe atunci am auzit la tv știrea că Timișoara este câștigătoarea titlului capitală culturală europeană. Timișoreancă fiind, am simțit o bucurie extrem de mare, îmi doream ca în anul capitalei culturale să fiu acasă în Timișoara.

Numele de Monoton a fost mai întâi menționat într-o discuție la telefon cu prietenii mei din București Mihaela și Bogdan. Eu le spuneam că îmi doresc să deschid magazinul și ne gândeam împreună cum s-ar putea numi plecând de la mono – numele meu de familie e Monoran –  iar Bogdan, care e un extraordinar art director, a propus monoton printre primele variante. Și nu a avut doar ideea numelui, ci lui i se datorează și logo-ul de brand.

Apoi, Monoton probabil că nu ar fi apărut dacă nu exista acest micuț spațiu comercial în centrul Timișoarei, pe una dintre stăzile pietonale pe care obișnuiam să îmi plimb cățelul în fiecare dimineață și seară, chiar lângă una dintre cafenelele mele preferate. La începutul lui 2019 spațiul nu era ocupat de altă afacere, iar acesta a fost un imbold în plus.

Era perioada în care lumea începea să afle de slow fashion și sustenabilitate, cuvinte pe care le-am și pus cu hashtag pe vitrină chiar de când am deschis, fiind valori pe care mi-am dorit să le promovăm din start. Însă cel mai mult mi-am dorit ca Monoton să fie locul în care, în anul în care Timișoara este Capitală europeană a culturii – să expun obiecte super cool create de designeri din România.

2. Ne poți spune câteva cuvinte despre tine? Cum te-ai gândit să începi această afacere?

Eu sunt Oana Monoran, timișoreancă, dar mă simt acasă și în București, unde m-am mutat imediat ce am terminat Facultatea de Jurnalism la Universitatea de Vest. Monoton este prima mea afacere, o afacere de familie, acționari fiind în egală măsură eu și fratele meu, Paul.

3. Ce branduri găsim la Monoton?

Vă pot da o listă lungă cu branduri pe care sunt toate șansele să le știți deja. De la început ne-am dorit să avem la Monoton designeri și artiști nu doar din Timișoara, ci din toată țara. Și ce noroc pe Monoton că în aceeași perioadă artista Livia Coloji se pregătea să lanseze – la Timișoara!

Gruni, brandul ei de bijuterii și obiecte din ceramică! Tot atunci, în primăvara 2019, apărea la Timișoara Ludic, brandul de haine pentru copii creat de arhitecta Alina Giurgiu. Colecțiile pe care Alina Giurgiu de la Ludic le-a conceput în acești ani în colaborare cu artiști precum KITRĂ, Livia Coloji sau Diana Barbu se ridică din toate punctele de vedere la nivelul unor super brand-uri de afară, mă gândesc la Bobo Choses sau Tiny Cottons.

Am avut colaboratori extraordinari de la început, doar câțiva, dar absolut speciali – Gruni, Ludic, Lun Jewelry, SUAV cu hainele de yoga, Little Houses, Povești din lemn, Pur, Sabine, Crom 14, designerul Irina Mușat ne-a trimis cu deosebită generozitate tricourile incredibile pe care le realiza în 2019 pentru brandul ei MUSAT. Iar treptat am început să colaborăm și cu branduri precum Smaranda Almășan, Diana Miculiț, Octavia Chiru, Meșteshukar Butiq, Bruiaj, Kenosis, Andrea Szanto, Mauverien, Ceramiceanu, Andrei Abrudean, Nalu Underwear, Diana Cojocaru, Moțart, Rue Atelier, Aceeași Mărie, Get Lit și mulți mulți alții.

Vitrina cu desenele Liviei Coloji

4. Care este profilul clientului vostru?

Cred că la Monoton vii, în egală măsură, știind că găsești branduri al căror stil îți e familiar deja, dar și ca să descoperi nume de care nu ai mai auzit. Clientul Monoton îmi doresc să simtă că a ajuns într-un loc unde nu există nicio presiune să cumpere. Impulse buying, sigur, poate fi super fun, un obiect frumos e bucurie, oferă sens, îți poate schimba starea de spirit.

Ne dorim să îi fie cât mai clar clientului nostru care e valoarea obiectului pe care a decis să îl ia de la Monoton, de ce e special acel obiect, fie că e vorba că e un unicat, de o piesă realizată în serie limitată, de creația unui designer care îți oferă ceva ce nu mai găsești niciunde altundeva.

5. Care este cea mai mare provocare de care te-ai lovit cu afacerea ta?

Începutul pandemiei a fost șocant, ne amintim, mulți dintre noi am simțit cum ce obișnuiam să facem zi de zi devenise dintr-odată irelevant. Starea aceea de nesiguranță care a durat zile, săptămâni, a fost o lovitură.

La capitolul provocări trecem și momentul în care Monoton a devenit plătitor de TVA, când a trebuit să purtăm discuții cu toți colaboratorii noștri și să găsim soluții.

6. Cum se îmbină latura creativă cu cea antreprenorială într-o asemenea afacere?

Se întâmplă destul de rar să am o zi proastă la Monoton, să simt că poate nu am energia unei zile obișnuite. Și acum încerc să vă transmit senzația: intră Claudiu de la Fan courier, a adus un colet trimis de, par example, Rue Atelier din Cluj. Simt încântarea cu care voi descoperi fiecare produs care e înăuntru, culorile, ilustrațiile, texturile.

Sau, alt scenariu foarte posibil și foarte plăcut, mă anunță Beck de la Kenosis că trece în jumătate de oră pentru a lăsa noi tocătoare și cercei din lemn și rășină. Fiind mereu înconjurată de toate aceste obiecte atât de frumoase care sosesc tot timpul mă simt, la rândul meu, creativă.

Simplul fapt că le așez cu atenție pe rafturile din magazin îmi dă o stare incredibilă. Sigur că latura creativă își ia în mare măsură energia din vânzări. De la foarte bune în sus.

7. Colaboraţi cu alte afaceri similare?

Mai mulți dintre colaboratorii noștri au deschis anul acesta magazine proprii, începe să se contureze un nou trend, vă spunem!  Le-am urat succes fiecăruia dintre ei, dar numai după ce i-am pus să promită că nu vor întrerupe colaborarea cu Monoton.

Lăsând gluma la o parte, sincer, le ținem pumnii, ne bucurăm pentru ei și pentru noi să avem locuri interesante în care să mergem când nu suntem la Monoton. Colaborăm și ne plac mult cei de la ALTRNTV din București.

8. Ce beneficii au designerii care colaborează cu voi? Propuneţi şi colaborari în exclusivitate?

Sigur că îmi doresc ca fiecare colaborator să se convingă că Monoton îl ajută în businessul propriu. Că îi aduce vânzări bune, că produsele lui sunt bine expuse, că sunt vizibile, că lumea le remarcă. Totodată să simtă că Monoton e un partener pe care se pot baza, mereu la un apel sau un mesaj whatsapp distanță.

9. Ce sfat ai da unui antreprenor la început de drum?

Totul devine mult mai simplu și clar când ai o cafenea speciality în apropiere.

Imagini din arhiva Monoton.

Comentarii

Sunt arheolog și antropolog şi pentru 16 ani am spus povești despre oseminte umane și oamenii de știință care le studiază. M-au interesat practicile de expunere ale corpului uman şi felul în care culturile preistorice au relaționat cu corpurile strămoşilor. Studiile la Universitățile din București și Sheffield au fost urmate de stagii de cercetare la Universitățile Cambridge, Sheffield, Utica, București și Helsinki. Am fost cercetător la Institutul de Antropologie “Francisc I. Rainer” al Academiei Române şi am publicat volumul “Regi, sfinți şi anonimi. Cercetători și oseminte umane în arheologia din România” (Editura Cetatea de Scaun, 2019). Sunt pasionată de copaci, origami şi de lucruri meşteşugite cu drag de frumos şi care spun o poveste.

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share