IARMAROC.com: „Oamenii fac locul.”

Distribuie articolul:
Share

IARMAROC.com reprezintă imaginea unei lumi unde creativitatea umană este mai importantă decât producția în serie, iar creatorii pot avea un stil de viață sustenabil pe baza creațiilor lor. Un spațiu online, unde oamenii pot să descopere produse alternative din 12 categorii de creație precum arte, meștesuguri, vestimentar, accesorii, gourmet, cosmetice, precum și articole pentru copii și animale.

1. Prima și cea mai importantă întrebare: De ce Iarmaroc și nu Bâlci?

Dacă nu clișeic pus, cuvântul “iarmaroc” ne-a ales el pe noi.
Clădim proiectul cu pași mici din 2019, fără a avea un nume pentru el timp de mai bine de 1 an de zile. În 2020, am plecat în primul nostru turneu de filmări în Bucovina, să realizăm scurt-documentare despre creatori (care se găsesc pe canalul nostru de Youtube), și savurând o cafea la unul din meșteșugari am observat o pancartă mare de tot în șura din spatele casei pe care scria “IARMAROC DE TOAMNĂ 1992”. Un click s-a produs în momentul respectiv. Rezonanța cuvântului “iarmaroc” ne-a captat atenția instant, fără să știm ce înseamnă (noi fiind ardeleni, iar cuvântul fiind unul moldovean cu rădăcini ucrainiene). Când am întrebat ce înseamnă am știut că am găsit numelui proiectului.
În esență e un bâlci, nu fugim de asta, dar îl aducem în contemporaneitate.

Creatorii IARMAROC.com Fotografie din arhiva IARMAROC.com

2. Lăsând gluma la o parte, ne puteți povesti despre voi, cum a ajuns conceptul vostru la ce este astăzi și care sunt valorile care vă sprijină activitatea?

Răbdare și sacrificiu sunt două valori definitorii care au conturat proiectul până acum, dacă e să fim “franci”. Lumea creatorilor este una sensibilă și am înțeles asta încă de la primele noastre interacțiuni cu oamenii din breaslă. O lume care la miez este despre oameni în vulnerabilitatea lor, despre pasiunile lor și despre visele la care lucrează. O lume căreia a trebuit să îi dăm timp pentru a fi acceptați în ea. În tot procesul ăsta, am conturat conceptul împreună cu toți creatorii care ne-au deschis ușa – cărora le mulțumim și cu acest prilej. Găsiți întregul manifest al proiectului pe iarmaroc.com/manifesto.

Creator: Magazinul obiceiului țărănesc. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

3. Cine este echipa din spate? Aveți background creativ?

În spatele cortinei sunt o mână de oameni visători și muncitori – care încearcă (cuvânt pe care am vrea să îl subliniem, fiindcă misiunea e una așa de mare) să pună creația umană în lumina potrivită, în direcția exact opusă a timpurilor consumeriste care ne definesc societatea. O echipă de oameni frumoși și diverși din România, Moldova, Ucraina și Malaezia, cu experiență în ariile cheie (inclusiv creative) a unui așa mamut de proiect, tehnologia remarcându-se ca fiind punctul forte și în continuă creștere.

ZAIN-Festival of Creative Work, Cluj-Napoca, 2023. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

4. De ce aleg artiștii și clienții IARMAROC.com?

Momentan noi îi alegem pe ei. Curatoriem creatorii care intră în comunitatea noastră, unul câte unul, asigurându-ne că ei creează produsele. Mai mult de atât, ne uităm atent ca procesul lor de creație să fie unul autentic și stilul în care creează să fie unul propriu care îi definește. Iar clienții ne găsesc prin prisma lor și ne aleg datorită acestei selecții riguroase.

Creator: Ars Ana. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

5. Ce ați observat că atrage un cumpărător de frumos la standul unui expozant?

În cazul nostru, standul unui expozant este unul virtual. Înainte ca să ne putem focusa pe a atrage cumpărători, a trebuit să clădim un întreg ecosistem tehnologic pentru a aduce împreună creatorii într-o platformă online unde cumpărători să îi poată descoperi. Astfel am gândit de la zero și am dezvoltat soluții pe baza nevoilor reale ale creatorilor – și de acolo lucrurile au început să se clădească de la sine. Cumpărători au venit către noi fiindcă erau în căutarea unui creator anume, și au ajuns să cumpere de la complet alți creatori datorită selecției diverse pe care o avem pe platformă. Însă, ineditul este factorul care atrage și convinge în cele din urmă.

ZAIN-Festival of Creative Work, Cluj-Napoca, 2023. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

6. Ce credeți că ar ajuta antreprenorii să se conecteze și mai bine cu clienții?

“Customer service” e răspunsul fără echivoc, care s-ar traduce în “serviciul cu clienții” în română, însă l-am spus în engleză fiindcă în esență sunt două lucruri diferite. Deoarece, serviciul cu clienții la noi în cultură este unul care e foarte constrâns / delimitat / restrictiv la lucrurile evidente și practice. Pe când customer service în cultura occidentală, este mult mai mult, și se referă la a crea o experiență “wow” pentru fiecare client care ia contactul cu tine, indiferent de situația apărută sau de atitudinea pe care o are. Brandurile care au ajuns mari și se mențin acolo, au acest lucru în etos-ul lor.

Creator: Maria Pălăria. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

7. Care sunt produsele care fie zboară „de pe raft” primele, fie zboară în stol mare? Ce le dă aripi?

Produsele pe care le promovăm nu sunt mass-market și din start nu putem vorbi despre a le vinde repede și la un volum mare. Ele necesită timp. De a te uita atent la detaliile lor, de a le descoperi procesul de creație, de a cunoaște povestea omului care le face. Și astfel ajunge să se justifice și prețul, care de obicei este unul mai ridicat decât produsele făcute pe bandă rulantă în fabrici pe nu-știu-unde. Vedem acest trend în statisticile platformei, unde înainte să plaseze o comandă utilizatorii ne vizitează de 3 ori și petrec în medie 11 minute pe site.

Creator: Dia Buga. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

8. Cu ce tipologie de client faceți pereche ideală?

Cu oamenii care deja caută produse alternative. Însă având o gamă atât de largă de produse, întinsă pe 12 categorii de creație diferite – este ceva pentru toată lumea și ne bucură tare mult să vedem că primim comenzi din toată țara, din sate și orașe pe care nu am ști să le arătăm pe hartă. Intenția este să dezvoltăm proiectul încât să servească consumatori de la mic la mare, până la patrupezi. 🙂

XMAS Iulius Mall, Cluj-Napoca, 2022. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

9. Ați fost prezenți anul acesta Jazz in The Park International Contest, Cluj. Cum a fost experiența pentru voi și designerii cu care ați colaborat?

Au fost 3 zile wow, pentru noi, pentru cei 40+ de creatori care au bătut drumul din toată țara să ni se alăture, precum și pentru organizatorii Jazz in the Park. S-a creat o sinergie tare interesantă, care cumva nu te lăsa să pleci din parc. Oameni zâmbitori plecând cu plase pline. Oameni entuziaști dansând până la ultima notă. Peste așteptări din toate privințele. Și mulțumim din nou pentru toată încrederea și susținerea oamenilor dragi de la Jazz in the Park – cu care clădim mai departe și în festivalul mare din 1-3 Septembrie 2023, ținut în Parcul Etnografic din Cluj.

Jazz in the Park Conmpetition, Cluj-Napoca, 2023. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

10. Există multe mituri care răsar în minte atunci când se vorbește cu și despre creatori. Din punctul vostru de vedere, care este mitul care merită a fi demontat și de ce?

Suntem mai practici de felul nostru și preferăm să ținem capul jos și să tot facem pași în direcția care contează – acea de a remonta mitul creatorului local.

Creator: Pasaniuc. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

11. Dacă ar fi să desenați o hartă în cuvinte, unde se găsește comoara în cadrul evenimentelor voastre? Care sunt indiciile?

Oamenii fac locul.

Creator: Pasaniuc. Fotografie din arhiva IARMAROC.com

Comentarii

Alexandra este ilustratoare și artistă vizuală bazată în Cluj, pasionată de ilustrația de carte, cea editorială și de designul de produs. Iubește poveștile și preferă comunicarea vizuală, însă iubirea ei pentru storytelling pășește și pe tărâmul cuvintelor scrise, fiind de părere că inspirația curge dintr-o metodă în alta. Este membră a Clubului Ilustratorilor și își dorește să contribuie la promovarea industriei și creativilor din România, atât prin practica sa, cât și prin redactarea de articole tematice. A ilustrat cărți pentru copii, a participat la proiecte editoriale în Spania și Olanda, și a expus la instituții precum Palatul Cotroceni și galerii de artă contemporană precum White Flat Gallery. E motivată de o curiozitate nemărginită și de pofta de a se mânji pe mâini, tot pentru a găsi stilul perfect turnat textului și textul care șoptește imaginilor. Are inima unui copil, sensibilă și aventuroasă, și mintea unui adult cu o voce puternică, lucru vizibil în munca sa. Este mândră de această viziune bifocală asupra lumii, fiind de părere că suntem toți amestecuri de lucruri, niciodată doar unul sau altul. Arta Alexandrei poate fi urmărită pe Instagram și pe site-ul său.

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share