CITEȘTI

Cum arată atelierul creativilor – partea a V-a

Cum arată atelierul creativilor – partea a V-a

Distribuie articolul:
Share

Graţie parteneriatului activ pe care îl avem cu Romanian Jewelry Week primim constant de la ei, detalii despre modul în care arată atelierele creatorilor de bijuterii. În cadrul acestui interviu prezentăm răspunsurile de la Alis Lalu şi Cleopatra Coşuleţ

Între 4  și 8 octombrie 2023, la Biblioteca Națională a României, peste 230 de designeri, școli, asociații și colective din peste 30 țări din întreaga lume fac parte din selecția ROJW 2023, propunând mii de creații de bijuterie de autor din România, UK, SUA, Australia, Franța, Kuwait, Cehia, Lituania, Italia, Grecia, Mexic, Lituania, Ucraina, Belgia și multe altele.

Alis Lalu

Cred ca bijuteria vine din nevoia de exprimare a sinelui, atât pentru cel ce o poartă cât și pentru cel ce le creează. Pentru mine relația cu bijuteria este ceva mai intimă pentru ca dacă mă uit în urmă, la traiectoria mea, bijuteria a venit în momentul în care eram pregătită să îmi schimb viața, nu mai devreme, a venit la momentul oportun. Cred că într-un fel ea m-a ales pe mine, și nu invers.

Alis Lalu

Emoția realizării primului inel m-a determinat să îmi pun rapid la punct propriul atelier ceea ce mi-a oferit independența din punct de vedere tehnic, dar și spațiul safe, intim în care să mă pot exprima liber. E un loc care mă ajută să explorez idei, să le dau viață și să le împart și cu ceilalți, dar care mă și ascunde în lumea mea, atunci când simt nevoia. E un spațiu în care pot crea dar în care pot da și greș. Aici, în atelier, înconjurată de unelte, metal, piatră, muzică, lumină, emoții, inspirație, au prins contur primele piese. Toate piesele create de mine au propria lor poveste de spus, începând cu ideea creativă și terminând cu urmele lăsate pe mâinile mele. Nu mă deranjează urmele lăsate de unelte pe mâinile mele, din contră, mă mândresc cu ele.

Fiecare parte dintr-o piesă este prelucrată separat și apoi se îmbină cu celelalte părți, într-un întreg, prin sudare. Cred în desăvârșirea procesului tehnic, iar vocea perfecționistului din capul meu mă mai pune din când în când să retopesc o piesă. Sigur că partea de realizare efectivă este foarte importantă în obținerea unei bijuterii desăvârșite, însă cred că un rol și mai important îl joacă dorința de a transforma o senzație în obiect, procesul de creatie, el fiind acela care însuflețește îmbinarea metalului cu piatra. Fără el, bijuteria devine doar o bucată de metal.

Procesul de creaţie pentru Alis Lalu

Procesul de creaţie pentru Alis Lalu

Exercițiile mentale și emoționale, să le spunem “inspirație”, vin din orice și câteodată în cele mai neașteptate momente. Uneori mă inspiră lucruri pe care le văd în jurul meu, oameni pe care îi întâlnesc, clipe și chiar perioade din viața mea, însă cel mai adesea inspirația mă găsește în atelier, în timp ce lucrez la masa de bijutier.

Picasso spunea: “Inspirația există, dar trebuie să te găsească muncind”.

Inel creat de Alis Lalu

Inel Mimesis, Aur14k

Piesele  create de mine se adresează tuturor celor care văd în bijuterie mai mult decât un accesoriu, se adresează celor care văd în bijuterie un mod de a se exprima, celor cărora le place să surprindă în orice moment al zilei și poartă bijuteria ca pe o extensie a propriei personalități.

Skyline ring 2022, Silver 925 tourmalin

Astfel, de la bun început am preferat interacțiunea directă cu consumatorul de bijuterie de autor, și am considerat că e foarte important să îl cunosc personal pe cel care vrea să știe povestea pieselor mele. De aceea am rezervat, în atelier, un spațiu dedicat celor care doresc să afle mai multe.

Skyline necklace, silver 925, ebony wood

Cleopatra Coşuleţ

NeverSayNever-Land

Atelierul meu. Nu îl consider atelier, nu l-aș numi așa. Cuvântul în sine mă duce cu gândul la ceva bine definit, respectând dinamici cumva deja împământenite. Este mai degrabă un teritoriu al neprevăzutului, în care nimic nu este imposibil și întâmplarea este binevenita.

Este locul în care imaginația își întinde aripile și zboară, îmblânzind prozaicul și obligându-l să găsească soluții, să experimenteze și să pășească cu grație, curaj și mai întotdeauna cu efort pe cărări neștiute.

Acolo, în ţara asta neîngrădită, totul este posibil. Orice element palbabil se poate transforma, purtând cu sine o idee, o stare, un mesaj, o emoție. Un gând. Rășina, metalul, lemnul, materialele reciclabile, bumbacul, piatra își spun povestea și o poartă cu ele și pe a mea. Se lasă convinse să se arate lumii altfel decât în modul lor obișnuit și se transforma în vorbe nevorbite. De multe ori, acest lucru este urmarea firească a încăpățânării de a experimenta, testa, experimenta din nou până atunci când ceea ce se naște nu mai este doar un obiect, ci chiar o parte din mine.

Cleopatra Cosulet – Beyond Unknown Brooches

Pozele sunt transmise de Romanian Jewelry Week cu acordul creatorilor prezentaţi în articol

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share