CITEȘTI

Ruxandra Papa – Mirabilis Art Jewelry

Ruxandra Papa – Mirabilis Art Jewelry

Distribuie articolul:
Share

În ultimii ani peisajul expozițional s-a îmbogățit cu un domeniu nou, foarte interesant: bijuteria contemporană, adevărată «artă la purtător » – apar tot mai mulți creatori, proveniți din zone diferite, folosind o gamă extrem de largă de tehnici, materiale, expresii artistice.

S-a format și un public avizat, care vizitează târguri și expoziții, cumpără piese unicat și le poartă cu mare plăcere.Am ales pentru interviul de astăzi o familie de creatori care s-au format ca artiști in domenii diferite, dar care s-au întâlnit și pe acest nou teritoriu al bijuteriei contemporane, de autor, sub numele de Mirabilis Art Jewelry.

1. Ruxandra Papa, știu că talentul tău are mai multe fațete, așa că aș vrea să te rog sa te prezinți singură.

Sunt artist plastic, absolventă a Institutului de Arte Plastice „N. Grigorescu”. Am terminat Facultatea de Arte plastice cu trei specializări: pictură monumentală, restaurare și profesor de desen, fiind la ora actuală  „master of fine arts”. Facultatea a fost o experiență majoră în viață mea. Am vrut să urmez o secție complexă, pentru a învăța cât mai mult din ce-mi putea oferi facultatea, și anume Artă Monumentală. N-am reușit doar să-mi desăvârșesc “meseria” picturii, ci am învățat să fac pictură de icoane, frescă, sgraffito, restaurare de icoane, restaurare de pictură murală, pictura de șevalet, tehnologii de cercetare şi metodologii de conservare și restaurare, dar am deprins și o cultură adecvată în istoria artei, istoria materialelor şi tehnicilor artistice şi estetică, etc.

Bijuterie semnată Ruxandra Papa

Bijuterie semnată Mirabilis Art Jewelry.

2. Cum te-ai format, ce intâlniri și momente speciale te-au construit, cum ai ajuns să fii artistul complet de azi?

În 1996 am participat la Malibu, în California, la un curs de restaurare la J.P Getty Museum, de asemenea la un curs postuniversitar de specializare în restaurare- pictura de șevalet organizat de Ministerul Culturii. Am participat la majoritatea expozițiilor importante, anuale, bienale, municipale și republicane. După 1990 am avut participări la expoziții internaționale în Germania, în Danemarca, Olanda, Franța, Italia, Belgia, Canada, Bulgaria, Suedia, etc. Am obținut premiul II la Expoziția de la Château Franc Waret din Belgia, premiul I și câteva mențiuni la expoziții de miniatură în Canada, Premiul Publicului la Cannes, Grand Prix de Peinture Ville de Cannes, etc. În toți acești ani am deschis peste 20 de expoziții personale, în România și în străinătate, expoziții la care au vorbit nume mari ale criticii de artă: Dan Haulică, Marin Mihalache, Alexandra Titu, Virgil Mocanu, Tudor Octavian, Liviu Tudor Samoilă, Corneliu Ostahie, Mircea Deac. Pe lângă aceștia, au scris în cataloage sau au scris articole despre arta mea, Vasile Florea, Marina Preutu, Ana Barton, Cristian Anghel, Enzo di Martino, Giorgio Pilla, Otilia Haraga, Mimi Necula, etc.

3. Cum ai ajuns sa faci bijuterii?

Bijuteriile au apărut in creația mea intr-un moment in care am simțit nevoia unei pauze de acumulare, de sedimentare, de reașezare a unor idei. Nici un artist nu poate fi liniar, constant, pe parcursul vieții sale. Creația este un veșnic experiment, o căutare, o întrebare, o frământare. A spune că un artist și-a găsit forma definitivă de exprimare este un mare neadevăr, chiar dacă mulți artiști gândesc periodic în felul acesta. Sorin, soțul meu, este designer și evident că ideea creației de bijuterii l-a atras foarte repede.

Creez bijuterii așa cum creez și un tablou : compoziție, cromatică, idee. Toate bijuteriile noastre sunt unicate, le creăm atât ca bijuterii cât și ca obiecte. Sunt bijuterii explozive, sunt puternice, pentru femei cu personalitate, care vor sa iasă in evidență.

4. Ce relație există între artistul care pictează și cel care creează bijuterii?  Ce efluvii secrete circulă intre ei, ce ii alimentează?

Artistul este artist indiferent ce creează. Desenam și creăm forme pentru a fi ulterior turnate sau modelate din metal, urmând să le folosim pentru a da viață unei bijuterii, pentru a le combina cu pietre splendide. Creațiile noastre spun povești. Am amestecat timpul și culturile, căutând o armonie. Am captat energia cosmosului, pe care o transformăm constant în creație. Culorile prezente in bijuteriile noastre iși găsesc corespondentul in pictură, era normal să creez bijuterii colorate.  Sunt bijuterii de artă, create de artiști, pentru care culoarea primează.

Bijuterie semnată Mirabilis Art Jewelry.

5. Cum lucrezi, care e procesul din atelierul tău de creație?  Ce te inspiră, de unde îti vin ideile?  

Orice poate deveni o bijuterie, dacă spune o poveste, dacă are un concept coerent. Putem da prețiozitate oriăarui material, dacă este autentic, dacă te face să vibrezi, dacă te face să vrei să posezi acel obiect, care te face unic, îți dă personalitate sau îți scoate în evidență acea latuăa de care poate nu erai conștient: autenticitatea. Sursele inspirației sunt multe și se schimbă permanent. Singura constantă: natura, care oferă cele mai multe componente dintr-o bijuterie și este infinită.

6. Ce materiale și tehnici folosești? Câtă tehnică este implicată in realizarea bijuteriilor tale?

Ne place varietatea, tocmai de aceea creăm piese unice, pentru că fiecare femeie iși dorește să fie unică. Bijuteriile noastre au ca scop menținerea autenticității. Autenticitatea este un lucru rar in zilele noastre, când totul s-a făcut deja, totul s-a creat deja. Ne dorim unicitate, factorul care ne diferențiază de alți creatori. Bijuteria contemporană emană „autentic”, fiind o sursa incontestabilă de noi idei. Folosim pietre provenite din locuri cu povești, cu timpul înglobat în ele și cu lumina difuzată prin fațete, pietre în care epocile și-au pus culoare, strălucire și sclipiri. Bijuteria nu este doar metal prețios, este concepție, este imaginație, este curaj de a combina forme, culori și materiale câteodată neconvenționale, este accent, este amprentă.

Bijuterie semnată Mirabilis Art Jewelry.

Bijuterie semnată Mirabilis Art Jewelry.

7. E nevoie de o întreagă muncă de organizare care să alimenteze și să structureze tot procesul – cum reușești să îmbini creativitatea și pragmatismul?

Sorin, pe lângă creația propriilor modele, se ocupă și de partea tehnică și practică a procesului de formare a unei bijuterPe lângă creație, există evident și momentul în care căutam pietrele, metalelele și tot ceea ce folosim în procesul de creație. Căutăm pietre anume, le alegem bucată cu bucată, nu luăm nimic en gros. Lucrăm cu orice material cu care putem relaționa, combinăm diferite materiale, cum ar fi pietre, antichități, frunze aurite, argintate, ceramică, porțelan, lacuri și glazuri prețioase.

Bijuterie semnată Mirabilis Art Jewelry.

8. Azi fiecare artist are nevoie și de marketing, de comunicare, pentru a se face cunoscut, pentru a fi vizibil pentru public – ce mijloace folosești pentru asta?

Promovarea nu este punctul nostru forte. Știu, va trebui să îmbunătățim acest aspect care în ultima vreme este din ce in ce mai important. Până acum ne-am limitat la social media.

9. Te intâlnesc la toate târgurile importante, știu ca ai deja un public al tău, care așteaptă cu bucurie fiecare întâlnire cu tine – cum reușești să îți împarți timpul între lucrul în atelier și participarea la astfel de evenimente?

Târgurile de specialitate sunt o bucurie. Este momentul când vezi exact impactul pe care o bijuterie îl are asupra celui care o privește.  A purta bijuteria unui autor este cel mai important semn de prețuire și validare a creației acestuia. Atunci cand bijuteria ta este recunoscută de alții, atunci când ești căutat pentru formele create, atunci când vezi pe stradă bijuterii create de tine, asta te face să te intorci în atelier cu idei noi și un nou impuls creator.

Bijuterie semnată Mirabilis Art Jewelry.

10. Ce energii și idei noi îț aduc aceste întâlniri?

 Îmi aduc atât energii  noi cât și impulsul de a merge mai departe și de a crea permanent altceva, ceva nou, care să pună un zâmbet pe fața unei femei care visează deja momentul când va purta acea bijuterie. Cred în valoarea frumuseții feminine, a romantismului și a bucuriei pe care o bijuterie o aduce în viața unei femei. Bijuteriile Mirabilis se adresează femeilor care traiesc frumos, sunt pline de feminitate, dar și pline de personalitate, puternice, totuși sensibile, hotărâte, dar și visătoare și romantice.

11. Ce planuri de viitor ai? Ce ne mai pregătești?

Planurile sunt multe, ideile și mai multe. Acum visez la o nouă expoziție de pictură, care cred și sper că va fi in 2024. Mi-e dor de o sală de expoziție, mi-e dor de oamenii care intra in sala de expoziție, din respect pentru ei sunt permanent în galerie pe durata expozitiei. Mi-aș dori și o expoziție de bijuterii pe care să o împart doar cu Sorin, așa cum a fost și prima noastră expoziție – pictura și design.

Pozele sunt trimise din arhiva Mirabilis Art Jewelry, cu acordul lor.

Comentarii

Sunt Carmen Dumitrescu, arhitect, designer, profesor. Am studiat la Liceul de arte plastice Nicolae Tonitza, apoi la Universitatea de arhitectură Ion Mincu; am urmat un Master de Management du design făcut la Lyon, Franța și un doctorat pe tema comunicării în arhitectură și design. Fac proiecte de arhitectură și design, sunt cadru didactic la Facultatea de interior din Mincu. Citesc mult, scriu cu plăcere, îmi place să descopăr lucruri și oameni noi, îmi place să le ascult poveștile.

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share