CITEȘTI

F O R este un colectiv de arhitecți care au decis ...

F O R este un colectiv de arhitecți care au decis să își dezvolte afacerea

Distribuie articolul:
Share

Alexandra Spiridon şi Maria Sgircea – cofondatoare FOR Design au răspuns unui set de întrebări despre activitatea FOR Design, despre produsele pe care le realizează prin intermediul printării 3D şi despre atelierul lor creativ.

Am vizitat atelierul lor şi recunosc produsele lor din seria CAFA mi-au plăcut foarte mult, atât pentru eleganţa imprimată, cât şi pentru funcţionabilitatea lor. 

1. Spuneţi-mi mai multe detalii despre parcursul vostru creativ până la deschiderea F O R Design

Alexandra: F O R este un colectiv de arhitecți care au decis să își dezvolte afacerea dincolo de limitele convenționale ale profesiei, prin servicii și produse menite să încurajeze inovarea. Parte din această ambiție este FOR Design, studioul de design de produs care a  evoluat firesc din prima inițiativă dedicată designului de obiect a mea și a Mariei – Lână&Beton și își propune ca, prin obiectul cotidian, să genereze sens și valoare durabilă, prin imaginație și a explorare. Maria și cu mine împărțim convingerea că obiectele care ne înconjoară, obiectele care populează spațiul nostru de zi cu zi, au un impact important asupra calității vieții noastre și deci merită să fie gândite/create cu o atenție determinată, profesionistă și empatică.

Alexandra Spiridon şi Maria Sgircea / cofondatoare FOR Design.

FOR este co-fondator și investitor în FABER, un proiect care aduce împreună comunitatea creativă și oamenii care o ajută să devină un motor de schimbare pentru Timișoara. FABER oferă spații pentru întâlniri și evenimente, spații de lucru contemporane, un atelier pentru prototipare și un bistro – toate acestea într-o clădire reabilitată ce a aparținut Fabricilor Unite de Ulei și Săpun din 1844, apoi Fabricii Lumina din 1948, iar în istoria recentă, Fabricii Azur. Aici, la FABER, este atelierul FOR Design și în viitor, sperăm un punct regional important pentru design, în general.

2. În perioada 2021- 2023, aţi beneficiat de o finanțare nerambursabilă de tip minimis Social Start-Up, cum este/a fost aceasta pentru voi? Credeţi că un astfel de start este necesar pentru creatorii de produse pentru a se poziţiona drept stakeholderi în domeniul industriilor creative?

Alexandra: Infrastructură atelierului am finanțat-o cu ajutorul fondurilor europene, proces pentru care suntem foarte recunoscători și, deși ne-a consumat mult timp și efort, am învățat mult și ne-a forțat să privim și mai riguros ceea ce facem. Acest ajutor de început ne-a dat libertatea să dezvoltăm  și să urcăm calitatea a ceea ce producem acum.

3. “FOR Design se concentrează pe tratarea atipică a materialelor și combinația de mijloace-cunoștințe ce duc la crearea unor obiecte de o eleganță necomplicată”, puteţi să îmi menţionaţi mai multe detalii despre eleganţa necomplicată pe care o au produsele voastre? Care sunt produsele voastre flagship?

Maria:  Cred că citatul acesta descrie rezultatul unei abordări ponderate a proceselor de design. Pentru noi, eleganța necomplicată înseamnă obiecte care invită la contemplare și creează noi conexiuni între funcționalitate, poveste și aspect. Ne interesează legătura dintre subiect și obiect, relevarea selectivă a proceselor de producție în forma obiectului, referințele și reinterpretările. Materialele sunt un alt aspect cheie al eleganței necomplicate. Suntem atrași de o gamă largă de materiale și lucrăm cu acestea atunci când au un sens pentru tema și folosul produsului nostru. De-a lungul timpului, am experimentat cu lână, beton, hârtie, lemn, fetru, compozite și lut. Este important pentru noi să folosim materiale și tehnici de producție prietenoase cu mediul, care să păstreze natura lor brută sau să fie finisate simplu.

Acum ne concentrăm pe ceramică. Realizăm produse din gresie ceramică și porțelan. Seria nostră flagship, „CAFA” este o familie de recipiente pentru servirea cafelei. Aceste obiecte au fost dezvoltate și produse cu ajutorul fabricației aditive, imprimarea 3D ceramică, în combinație cu tehnici consacrate de prelucrare a argilei. Conceptul din spatele seriei CAFA vine din dorința de a crea obiecte care ilustrează și, pe alocuri, exagerează prin formă tehnica de producție, în cazul nostru, imprimarea 3D. Aceste obiecte pun în evidență procesul de producție într-o manieră expresivă și provocatoare, dar în același timp, acestea intrigă și invită la o „descoperire” prin atingere. Eleganța acestor obiecte se regăsește în echilibrul lor subtil între inovație tehnologică și estetică.

Setul CAFA

Recipient de lapte CAFA

Ceasca CAFA

Cana CAFA

4. Am avut şansa să vizitez atelierul vostru din cadrul FABER, care a fost procesul pentru a îl aduce la stadiul actual? Care sunt aparaturile care vă sunt cel mai mult de ajutor?

Maria: Am gândit atelierul nostru ca o extensie a viziunii noastre de design și producție. Echipamentele din atelier, deși impresionante, sunt secundare acestui fundament solid.

Pentru fiecare produs pe care îl dezvoltăm, trecem prin multe variante și experimente. Acesta este motivul pentru care am creat un mediu de lucru agil pentru prototipare rapidă în atelier. Putem testa rapid toate variantele cu care lucrăm, iar echipamentele noastre, în special imprimantele 3D și mașinile CNC, răspund cu precizie și eficiență. Trecem rapid de la idee la un model de lucru concret și asta este de mare ajutor.  Atelierul este locul în care producem obiectele din catalogul FOR Design, iar legătura dintre procesele de producție și forma finală a obiectului ne fascinează. Credem că aceasta este o componentă esențială a designului de produs, motiv pentru care adesea alegem să lăsăm vizibile „urmele” tehnice ale producției, așa cum am făcut în seria CAFA, unde textura specifică procesului de imprimare 3D este exagerată intenționat.

Atelierul FOR Design

Folosim proiectarea parametrică ca principiu de lucru, permițându-ne să generăm și să comparăm mai multe variante ale unui produs în același timp. Acest lucru a fost deosebit de util în calibrarea capacității cănii de cafea din seria CAFA, de exemplu, mai ales când avem în vedere micșorarea ceramicii la ardere. Ne bazăm, de asemenea, pe înțelegerea, învățarea și reinterpretarea unor tehnici clasice de producție. De exemplu, abajururile din fetru sunt realizate folosind tehnica tradițională de confecționare a pălăriilor, adaptată la modele 3D generate parametric.În ansamblu, atelierul nostru nu este doar locul de producție, ci și o sursă continuă de inspirație și explorare, unde procesele tehnice și designul se întrepătrund pentru a crea obiecte inovatoare și funcționale.

5. Care este procesul de creaţie pentru FOR? De unde vă luaţi sursele de inspiraţie?

Maria: Ne căutăm inspirația în felul în care ne ducem viețile de zi cu zi și ne propunem că facem produse care se potrivesc unui stilul de viață contemporan durabil, dar care și împing limitele imaginației și ale explorării mai departe, pentru fiecare dintre noi, cei care le utilizăm. Ne propunem să creăm obiecte care generează entuziasm, sunt prietenoase cu mediul, care surprind, dar sunt utile, ergonomice, respectă cu atenție normele scrise și nescrise care protejează utilizatorul.

Colecţia Fistic

Colecţia Fistic

Colecţia Fistic

6. Care sunt componentele care definesc FOR Design drept o întreprindere socială? Aveţi de asemenea şi produse destinate persoanelor cu deficienţe de vedere, cum aţi iniţiat această componentă pentru produsele voastre?

Alexandra: FOR Design este o întreprindere socială cu angajament pentru dezvoltarea durabilă și responsabilă. Componentele care ne definesc ca întreprindere socială includ:

Responsabilitate față de mediu: Suntem dedicați producției de produse ceramice de înaltă calitate cu un accent puternic pe sustenabilitate. Prin folosirea designului și fabricației locale, ne străduim să creăm produse de consum eficiente și durabile. Ne preocupă în mod constant impactul asupra mediului și căutăm modalități de a-l minimiza.

Angajament social: Unul dintre obiectivele noastre este de a crea oportunități pentru angajarea grupurilor vulnerabile din regiune, contribuind astfel la creșterea incluziunii sociale.

Inovare pentru incluziune: Prin tehnologia imprimării 3D, ne-am asumat misiunea de a dezvolta produse inclusiv pentru persoanele nevăzătoare. Cunoștințele noastre de design și programare, împreună cu versatilitatea imprimării 3D, ne permit să creăm produse speciale care facilitează comunicarea și contribuie la incluziunea socială și culturală a persoanelor cu deficiențe de vedere. Aceste produse includ obiecte cu relief Braille, ceramice, precum plăcuțe informative și obiecte de uz cotidian cu mesaj Braille în relief. Suntem deschiși colaborării cu organizații și instituții care susțin nevoile persoanelor cu deficiențe de vedere și ne angajăm să dezvoltăm produse care să aducă o contribuție semnificativă la calitatea vieții lor. Aceasta este o parte esențială a misiunii noastre ca întreprindere socială.

Cana cu mesaj Braille

Cana cu mesaj Braille

Pentru a susține inițiativele noastre, întreprinderea socială FOR DESIGN & MATERIALE SRL a beneficiat de finanțare nerambursabilă de tip minimis Social Start-Up ID 128491 în perioada 2021-2023.

7. Cât de importantă este comunitatea creativă pentru voi?

Maria: Ne bucură orice inițiativă creativă care aduce valoare prin soluții și produse noi. Căutăm oportunități de colaborare creativă și credem că industriile creative pot fi un motor important pentru prosperitatea unei comunități. Așa cum spunea colega mea mai devreme, FOR este co-fondator a proiectului FABER, loculul în care orice talent cu un vis sau un plan găsește infrastructura, modulul de lucru și comunitatea care să-l ajute să dezvolte ce și-a imaginat. Un loc al inspirației și al făcutului.

8. Care sunt designerii, creatorii care v-au influenţat în găsirea stilului FOR Design? Ce sfaturi puteţi să oferiţi creatorilor la început de drum care încă tatonează cu găsirea unui stil propriu?

Alexandra: Urmărim cu mult entuziasm alți designeri și inițiative creative, dar abordarea noastră s-a născut natural din educației noastre de arhitecți. FOR Design nu urmărește să aibă un ”stil” propriu, ci constant lucrează la a forma o metodologie, o abordare proprie, care astăzi este încă foarte tare influențat de modul de gândire/lucru din arhitectură. În acest sens, sfatul nostru pentru oricine e la început de drum este: stilul se schimbă,  mai ales dacă ești un om curios și care permanent învață, în schimb, un proces de creație sănătos este ceva pe care te poți sprijini să mergi mai departe. Merită să dedici energie construcției unui proces propriu.

9. Din punctul vostru de vedere, cum s-a transformat şi redefinit Timişoara, prin prisma 2023 – Capitală Europeană a Culturii? Care sunt evenimentele din cadrul acestui program pe care le recomandaţi publicului nostru?

Alexandra: Timișoara oferă în această perioadă o multitudine de oportunități pentru comunitatea creativă și pentru consumatorii de cultură.  Orașul nostru este cuprins de o sărbătoare a culturii. Recomandam cu toată căldura tuturor celor curioși să afle legătura dintre industrie, ca sector economic predominant, prezentul și viitorul orașului Timișoara să viziteze expoziția „Semnalizatoare – Designul nu este un Panou de Bord”, parte din programul Bright Cityscapes, organizat de FABER și Universitatea Politehnica Timișoara, în cadrul Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii.

_____________________________

Acest material jurnalistic a fost realizat printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte, în cadrul componentei Power Station a Programului cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023. Materialul nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul său sau de modul în care poate fi folosit.

Imaginile sunt trimise de Alexandra Spiridon şi Maria Sgircea cofondatoare FOR Design, din arhiva atelierului.

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share