CITEȘTI

Ana Gaman: „Tind să privesc lumea cu optimis...

Ana Gaman: „Tind să privesc lumea cu optimism.”

Distribuie articolul:
Share

Ana Gaman își petrece timpul între ilustrație și animație. Lucrările ei sunt expresive, inspirate de natură și oameni. Procesul ei creativ se bazează pe intenție, curiozitate și subtilitate. Ana a creat ilustrații pentru publicații editoriale, branding și filme animate din Europa și America.

1.Cum v-ați descrie, tu și arta ta, unei persoane care nu vă cunoaște încă?

Salut! Eu sunt Ana și mi-am creat un univers stilizat, expresiv și visător prin ilustrații și animații. Mă pasionează estetica simplă, minimalistă, dar vie prin culori puternice și îndrăznețe. Cred că aplic această filosofie în toate aspectele vieții, de la hainele pe care le aleg până la visele și dorințele de viitor. Asemănător ilustrațiilor mele, tind să privesc lumea cu optimism: mă vei vedea de cele mai multe ori cu un zâmbet pe față.

2.Care a fost parcursul tău profesional și ce momente cheie crezi că te-au definit ca artist?

Am studiat grafică și comunicare în Anglia. Apoi am lucrat câțiva ani ca grafician pentru o firmă mică, dar ambițioasă din Luxembourg. Simțind nevoia de mă întoarce la studii, am făcut un master în Marketing în Scoția, pentru a înțelege mai bine strategiile de promovare. Apoi m-am angajat ca grafician și creative lead pentru Fondul European de Investiții (EIF) în Luxembourg, unde încă lucrez.

Tot timpul am avut dorința de a mă lansa freelance. Am avut diferite proiecte personale de design care au fost de succes, dar nu am avut curajul să fac acest pas. Când a venit 2020, și cu toții ne-am aflat în situația în care aveam foarte mult timp la dispoziție, am descoperit aplicația Procreate pe iPad și m-am îndrăgostit. De fapt mi-a plăcut din totdeauna ilustrația și atunci am avut în sfârșit timp să explorez acest domeniu. Acesta aș spune că a fost momentul cheie pentru parcursul meu ca ilustrator. De atunci am început să îmi promovez creațiile pe Instagram și am continuat să-mi conturez stilul. Anul acesta am primit o propunere să fiu reprezentată de agenția de ilustratori Morgan Gaynin în America de Nord.

3.Ne povestești despre 2 proiecte preferate din ultimii 2-3 ani? Dar acum la ce lucrezi?

Absolut! Primul proiect drag mie a fost să creez ilustrațiile de marcă pentru FOLK, un start-up elvețian în domeniul sănătății și suplimentelor alimentare. A fost primul meu proiect important axat 100% pe ilustrație. Am desenat pentru ei o serie de personaje cu diferite vârste, trăsături și haine, diversitatea fiind un punct important pentru client.

Al doilea proiect a fost unul de animație pentru o expoziție colectivă pe tema poveștilor pentru copii. A trebuit să reinterpretăm o poveste în stilul nostru și să o animăm in 24 de cadre. Aceste cadre au fost printate și montate în niște cutii automatice care, o dată pornite, începeau să învârtă printurile, creând iluzia unei animații infinite. Mi-a plăcut mult acest concept inovativ prin care publicul a putut interacționa cu animația mea. Eu am reinterpretat Cartea Junglei.

Momentan lucrez la proiecte pentru clienți, la o serie de printuri noi pentru magazinul meu online și la un nou design de tricotat. Anul trecut am vrut să transform una din ilustrațiile mele în piesă vestimentară, așa că am colaborat cu mama mea pentru a crea pattern-ul Wild and Hidden. Îl puteți găsi pe Etsy.

FOLK

4.Cine sunt ilustratorii care te inspiră ? Ce anume i-a făcut să se remarce pentru tine?

Mă inspiră foarte mult creațiile lui Malika Favre. Imaginile ei sunt epurate, puternice, ador modul inteligent prin care folosește spațiul negativ. De asemenea, este foarte motivant cum Malika folosește ilustrațiile ei într-o gamă largă de produse: cărți, puzzle-uri, printuri, mobilă – este un testament pentru posibilitățile nelimitate ale Ilustrației.

Când am de desenat mai multe concepte inedite într-o singură imagine, mă uit la portofoliul lui Chris DeLorenzo. Este un geniu al îmbinărilor de idei, obiecte și oameni într-un vizual coerent. Îmi place mult cum se folosește de cel mai fundamental element grafic – linia – pentru a crea lumi și asocieri noi.

5.Stilul tău este recunoscibil, cu forme simple și o paletă de culori consistentă. Care au fost aventurile care au condus la el și ce te-a determinat să rămâi? S-a schimbat el în timp? Poți împărtăși cu noi câteva creații care exemplifică transformarea stilului tău de-a lungul timpului?

Cu siguranța am trecut prin mai multe etape când vine vorba de stilul ilustrațiilor mele. La început am fost într-o fază exploratoare, când nu-mi păsa așa mult de coerență sau consistență. Cred că asta a fost foarte benefic pentru că am testat și aflat ce-mi place și ce nu. Încet-încet, am început să tot revin la unele culori și forme. Acum folosesc predominant forme rotunjite, în compoziții grafice și geometrice, iar paleta de culori este de obicei caldă, cu accente neon. Îmi place să cred ca stilul meu va evolua în continuare.

Evoluție stil

6.Realizezi și animații la fel frumoase și thought provoking precum ilustrațiile tale. Daca ar fi să alegi între ilustrație și animație, pe care ai alege-o și de ce?

Ah, sper să nu am niciodată această dilemă pentru că într-adevăr ador ambele medii 🙂 Totuși, cred că aș alege ilustrația. Animația poate într-adevăr captura mai multe idei și poate spune o poveste mai elaborată. Dar animația rămâne un mediu preponderent digital, iar eu prefer să creez ceva tangibil. Îmi place faptul că ilustrația te constrânge la un singur cadru, și că trebuie să alegi cu grijă ce elemente adaugi pentru a spune o poveste.

„Cartea junglei”

7.Ai un moto profesional sau personal? Care este acesta?

Este prima oară când cineva mă întreabă asta 🙂 Aș spune că moto-ul meu este să-ți folosești energia și ambiția pentru a-ți realiza viziunea ideală de viață, chiar și când această viziune este diferită de normele societății. Mie mi-ar plăcea foarte tare să trăiesc mai aproape de natură, într-un ritm mai slow și semnificativ. Tot ce fac azi este orientat către acest țel.

„Cartea junglei”, © Rotondes.

8.Cât de mult contează networkingul în industria creativă? Este munca creativă una solitară sau pentru a avea succes contează și rețeaua de oameni cu care te cunoști?

În industria creativă, networkingul este important atât pentru a avea vizibilitate și a atrage clienți, cât și pentru a cunoaște alți creatori cu care să împărtășești idei. Orice artist, în ziua de astăzi, se poate face cunoscut doar printr-o activitate pe platformele sociale, nu trebuie să apară fizic la evenimente de networking. În experiența mea, am obținut multe colaborări prin conexiuni online. Cu toate acestea, munca de creație în sine rămâne una solitară.

9.Care a fost experiența ta cu agențiile care reprezintă ilustratori?

Este încă o experiență nouă pentru mine, pentru că am semnat acum câteva luni cu agenția Morgan Gaynin.

Colaborare caiete

10.Ai alte interese sau pasiuni care iți influențează practica artistică?

Îmi place să petrec timp in natură, cu bicicleta sau pe jos, într-un spațiu verde din oraș sau departe de lume, pe o plajă pustie din Grecia. Cred că dorința asta și activitatea în sine figurează destul de puternic în subiectele pe care le ilustrez. În plus, practic yoga și meditație care se manifestă prin compoziții calme și balansate. Și am o pisică neagră pe care o iubesc, apare în multe din ilustrațiile mele.

11.Ce nu apreciezi la lumea artistică?

Este încă dificil pentru unii clienți să perceapă munca artistică ca o meserie care trebuie remunerată corect. Mulți clienți încă au impresia că faci asta “for fun” și că te pot convinge sa accepți anumite proiecte pentru ca sunt creative, dar prost plătite sau deloc. Este foarte important pentru ilustratorii nou lansați să nu se lase exploatați, să ceară să fie plătiți corect. În plus, în domeniul nostru e nevoie de mai multă informație în privința drepturilor de autor și al licențelor. De exemplu, o ilustrație creată pentru o marcă nu poate fi folosită nelimitat, pe orice suport, decât dacă ai vândut și licența aferentă.

12.Care este proiectul de vis la care aspiri să lucrezi într-o zi?

Mi-ar plăcea să am o serie de ilustrații editoriale pentru The New York Times. Aș vrea ca ilustrațiile mele să atragă atenția publicului pe teme importante din politică, cultură și știință.

Wild and hidden, tricotat

*Imaginile fără alte mențiuni sunt din arhiva personală a artistei.

Comentarii

Alexandra este ilustratoare și artistă vizuală bazată în Cluj, pasionată de ilustrația de carte, cea editorială și de designul de produs. Iubește poveștile și preferă comunicarea vizuală, însă iubirea ei pentru storytelling pășește și pe tărâmul cuvintelor scrise, fiind de părere că inspirația curge dintr-o metodă în alta. Este membră a Clubului Ilustratorilor și își dorește să contribuie la promovarea industriei și creativilor din România, atât prin practica sa, cât și prin redactarea de articole tematice. A ilustrat cărți pentru copii, a participat la proiecte editoriale în Spania și Olanda, și a expus la instituții precum Palatul Cotroceni și galerii de artă contemporană precum White Flat Gallery. E motivată de o curiozitate nemărginită și de pofta de a se mânji pe mâini, tot pentru a găsi stilul perfect turnat textului și textul care șoptește imaginilor. Are inima unui copil, sensibilă și aventuroasă, și mintea unui adult cu o voce puternică, lucru vizibil în munca sa. Este mândră de această viziune bifocală asupra lumii, fiind de părere că suntem toți amestecuri de lucruri, niciodată doar unul sau altul. Arta Alexandrei poate fi urmărită pe Instagram și pe site-ul său.

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share