Între Rame: ilustratoare botanică

Distribuie articolul:
Share

Între Rame este unul dintre designerii care au primit titlul de BEST DESIGNER de la Mihaela Ion, co-fondatoarea Revistei Atelierul, la cea mai recentă ediţie Art Fashion Fair. Ne place stilul propus de Raluca în lucrările sale şi maniera în care se prezintă la târguri. Raluca, pe lângă ilustraţiile sale botanice, imprimă desenele sale pe textile de toate felurile.

Cum a fost să primeşti titlul de Best Designer din partea noastră la Art Fashion Fair? Te aşteptai?

Ca întotdeauna, un premiu vine cu multă bucurie – și cu și mai multă atunci când nu te aștepți :). Mai ales când este vorba despre târguri, aprecierea merge de cele mai multe ori către designerii de produse vestimentare sau alte accesorii de purtat, aşa că într-adevăr am fost surprinsă.

Cum ai început să te ocupi de ilustraţie? Care au fost mentorii tăi?

Când aleg să mă apuc de ceva din proprie inițiativă, o să merg mereu pe un principiu, o cauză, ceva care să aibă un impact asupra unor oameni sau a societății. Cred că nu are sens să gândești ceva doar pentru tine…

Ideea cu ilustrația a pornit pentru că am simțit că există un gol, că nu există o alternativă de mijloc, că atunci când vine vorba de un tablou, poți merge fie la marii retaileri și să achiziționezi un produs de serie mare, fie să te îndrepți către arta valoroasă care merge către colecționarii cu bugete semnificative. Arta accesibilă este mai greu de găsit de către un neavizat.

Povesteşte-ne un pic despre ilustraţiile tale, cum alegi numele, de unde îţi iei sursele de inspiraţie?

Am pornit cu ilustrația botanică, a fost așa… ca o dragoste la prima vedere, la care nu cred că am să renunț vreodată. Am încercat mai toate tehnicile de pictură, iar acuarela este cea care mă fascinează cel mai tare, mi se pare că aduce ceva aparte: finețe, transparență și un fel de „eleganță” pe care nu o găsesc la un alt mediu.

Inspirația o găsesc în natură și în lucrurile luate unul câte unul, cred că este o perioadă în care simțim cu toții că suntem supraîncărcați cu informație, încât simt nevoia să luăm lucrurile pe rând, să le observăm, și să le dăm valoare prin individualitate.

Care este statusul industriilor creative româneşti din punctul tău de vedere?

Industria creativă în România este clar la început, dar există și este în creștere. Oamenii creativi sunt și ei, ce le lipsește multora dintre ei este viziunea de business. Un lucru pe care îl spun mereu este că impactul industriilor creative în PIB este unul foarte mare în țările dezvoltate, așadar în mod sigur este un domeniu care nu trebuie ignorat.

Cum ai ajuns la numele “Între Rame”?

Între Rame este despre ce pui în interior, despre alegerea ta, despre ce te mișcă și te impresionează. Dacă nu vrei să ai o ramă goală, este de preferat să faci o alegere conștientă, așadar conceptul Între Rame este ceva mai mult decât cel luat “mot-à-mot”.

Care a fost cea mai insolită comandă pe care ai primit-o?

Ei bine, deși era de așteptat să mi se întâmple asta :), tot am fost luată prin surprindere. Mi s-au cerut niște rame, doar rame…

Când erai mică şi visai la o posibilă carieră, ce ţi-ai propus atunci să ajungi?

Când este vorba despre viața personală am știut mereu ce îmi doresc, ce oameni îmi plac, ce principii să urmez, ce valori… aici a contat mult educația primită în familie. Profesional însă, cred că am făcut de-a lungul timpului, inconștient, alegerile pe care mi le-a dictat școala, pe care societatea le considera a fi de succes. Prea târziu am aflat însă că valorile societății nu sunt valorile mele, că mi-am dorit mereu să fiu antreprenor, să îmi pun amprenta pe ceea ce fac, să iau singură deciziile și să mi le asum, să mă înconjor de lucruri și oameni frumoși. Zic că e târziu pentru că în România nicio școală nu te pregătea pentru antreprenoriat, pentru viziune de ansamblu, strategie, pentru creativitate,  iar acum trebuie să acopăr golurile. Plus că este mult mai ușor să dezvolți afaceri cu bugete mari, ai cu ce să jonglezi, poți să testezi. Când pleci de la zero trebuie să iei cea mai bună și semnificativă decizie pentru orice investiție.

Care sunt creativii pe care îi admiri şi vrei să le spui acest lucru?

Ei bine, mereu fug de această întrebare, mi se pare incorectă de fiecare dată, trăim într-o lume extrem de diversă și de frumoasă pentru acest fapt, așa că îmi plac și admir extrem de mulți oameni, tocmai pentru că fiecare vine cu ceva, acel ceva extrem de important pe care nu îl găsești la un altul. Acum de exemplu, referindu-mă la partea artistică, sunt extrem de pasionată de ilustrația botanică și de ilustrație în general. Urmăresc artiștii listați pe site-ul Societății Americane de Artiști Botanici și sunt extrem de bucuroasă că avem și o româncă printre ei.

Care ar fi 3 cuvinte care să îţi definească stilul de designer?

Simplu, complex, aerisit.

Ce părere ai despre plagiatorii din industria creativă românească?

Nu am vreo expertiză cu privire la ce înseamnă plagiat, mai ales în artă. Cred că într-un fel sau altul toți artiștii plagiază, inspirația aceea care aduce ceva cu totul nou și diferit ajunge să devină aproape o utopie pe măsură ce omenirea evoluează. Iar pe parcursul evoluției unui artist, până la a ajunge la potențialul maxim, se va inspira de multe ori din curente trecute sau prezente, respectiv artiști.

O întrebare un pic dificilă, dar mereu ne întreabă cititorii: se poate trăi din vânzarea de artă? Care este punctul tău de vedere? Care a fost senzaţia primei vânzări?

Au existat în istorie perioade mai mult sau mai puțin benefice pentru artiști. Pe vremea când aceștia erau curtați de casele regale pentru care realizau lucrări de amploare, este clar că primeau nu doar recunoștința talentului, dar și un statut social și financiar onorabil.

Acum cred că se poate trăi din artă, însă, exemplele de succes pe care le-am văzut la noi au fost de cele mai multe ori școlite și în afara țării. De acolo cred că au învățat să transforme pasiunea în business fără a pierde din identitate. Aici cred că avem de lucrat, cred că nici acum la Facultatea de Arte nu există și componenta de business integrată.

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share