CITEȘTI

Ignacio Uriarte transformă mașini de scris în inst...

Ignacio Uriarte transformă mașini de scris în instrumente muzicale

Distribuie articolul:
Share

Cu ocazia expoziției online Time Lines: Ignacio Uriarte, Gaep prezintă pe site-ul galeriei un performance filmat, susținut de Ignacio Uriarte și producătorul de muzică electronică Timm Brockmann. În timp ce artistul vizual transformă mașini de scris obișnuite în instrumente muzicale, muzicianul generează sunete cu un sintetizator analogic și un drum machine, rezultatul fiind un dialog muzical ce evidențiază diverse elemente de percuție mecanice și electronice. Produsul unei sesiuni de improvizație între Uriarte și Brockmann, performance-ul a fost înregistrat în atelierul din Berlin al artistului.

În practica lui artistică, Uriarte utilizează mașina de scris ca un mijloc de exprimare neconvențional. În timp ce desenele sale realizate la mașina de scris dezvăluie compoziții geometrice generate prin imprimarea repetitivă a unui semn grafic, pentru lucrările de sunet artistul folosește același tip de instrumente pentru a produce sunete cu un caracter muzical. Așa cum reiese din sesiunea alături de Timm Brockmann, filmată de Cristian Flores, Uriarte convertește obiectul non-muzical într-un instrument ritmic nu doar prin apăsarea repetitivă a unor taste, ci și prin lovirea tamburului sau ruperea unor foi de hârtie scoase din mașina de scris. Împreună cu echipamentul specific de muzică electronică, acest vechi instrument de lucru, cândva omniprezent în birouri, creează un sound captivant.

Lucrările lui Ignacio Uriarte sunt strâns legate de backgroundul lui profesional. În urmă cu aproape 20 de ani a demisionat din ultimul job corporate pentru a face doar artă. Nu a renunțat însă la universul office. Folosește în continuare instrumente banale de birou – pixuri, markere permanente, foi de dimensiuni standard, ștampile, rigle, mașini de scris etc. – și gesturi repetitive. Organizate cu o anumită cadență, acestea transcend însă obișnuitul. De-a lungul timpului a realizat mai multe lucrări pentru care a utilizat mașini de scris (desene și instalații de sunet) sau prin care le-a adus un omagiu (filmul The History of the Typewriter Recited by Michael Winslow).

Time Lines: Ignacio Uriarte (18 aprilie – 29 mai) va fi urmată de alte două expoziții online – Raluca Popa (30 mai – 10 iulie) și Răzvan Anton (11 iulie – 21 august) –, toate în spațiul virtual Viewing Rooms de pe gaepgallery.com. Time Lines este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share